واکنش چین به سخنان ترامپ در ژاپن/ مذاکرات تجاری با آمریکا باید بر مبنای احترام متقابل باشد

واکنش چین به سخنان ترامپ در ژاپن/  مذاکرات تجاری با آمریکا باید بر مبنای احترام متقابل باشد
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 07:21

چین در واکنش به سخنان ترامپ اعلام کرد که گفت وگوهای تجاری با آمریکا باید بر اساس احترام متقابل، برابری و نفع دوجانبه باشد.

العالم ـ آسیا

به گزارش شینهوا، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پاسخ داد و تاکید کرد که گفت وگوهای تجاری میان دو کشور باید بر مبنای اصل احترام متقابل، برابری و نفع دوجانبه باشد.

ترامپ در جریان سفری به ژاپن اعلام کرد که واشنگتن آماده توافق تجاری با پکن نیست.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهارات افزود: مقام های آمریکایی گاهی می گویند که توافق حاصل می شود و گاهی می گویند که مشکلاتی بر سر راه توافق وجود دارد.

لو کانگ تصریح کرد: اگر اظهارات مقام های چینی طی همین مدت را مرور کنید متوجه خواهید شد که موضع ما همواره یکسان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: موضع پکن همواره این بوده که هر گونه اختلافی بین کشورها از جمله اختلافات میان آمریکا و چین باید از طریق مذاکرات و مشاوره های دوستانه حل و فصل شود.

آمریکا و چین، تعرفه های سنگینی بر کالاهای یکدیگر وضع کرده اند و همزمان در حال مذاکره برای حل اختلافات اقتصادی هستند.

کمتر از یک هفته پیش، برای نخستین بار سخنگوی وزارت خارجه چین به صراحت از متوقف شدن روند توافق تجاری این کشور با آمریکا خبر داد و منفعت طلبی واشنگتن را علت آن معرفی کرد.

لوکانگ روز چهارشنبه در پکن در جمع خبرنگاران تاکید کرد آمریکا به دنبال حصول برخی از منافع بسیار غیرمنطقی است و همین موجب شد تا طرفین برای رسیدن به توافق تجاری با مانع مواجه شوند.

این نخستین واکنش یک مقام رسمی دولت چین پس از پایان 11 دور گفت و گوی تجاری دو کشور در آمریکا و چین برای رسیدن به توافق تجاری و پایان نبرد تعرفه ها بود.

وی گفت که پس از 11 بار مذاکرات تجاری نهایتا کار به شکست انجامید و علت آن هم این بود که آمریکا فشار حداکثری وارد می کند و به دنبال کسب منافع یکجانبه غیرمنطقی است.

این سخنگو درباره اظهارات مقام های آمریکایی که گفته بودند «نزدیک بود توافق حاصل شود ولی بخاطر پکن مذاکرات به نتیجه نرسید،» گفت: آمریکا همیشه می گوید یک توافقی هست که البته مایل است به آن برسد اما از دیدگاه چین اصلا چنین توافقی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد که وقتی بازارها متشنج می شود و در آمریکا و کشورهای دیگر مشکلات تجاری پیش می آید، آمریکا خیلی زود سعی می کند افکار عمومی را منحرف کرده و دیگران را مقصر مشکلات معرفی کند که البته این سیاست همواره شکست می خورد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که مذاکرات تجاری دو کشور فقط در صورتی به نتیجه و موفقیت می رسد که بر اساس منافع و احترام و اعتماد متقابل باشد.

پیش از آن در نیمه اردیبهشت ماه، به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار ، برخی منابع خبری چین از لغو یازدهمین دور مذاکرات میان دو کشور خبر دادند که قرار بود همان روزها در آمریکا برگزار شود.

ترامپ مدعی است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.

او در مرحله نخست، برای کاستن از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین، بر 250 میلیارد دلار کالای چینی، تعرفه 10 تا 25 درصد وضع اما اعلام کرد که در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مشمول وضع تعرفه کند

چین نیز در واکنش به این اقدام 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدی و در پاره ای موارد بین 25 تا 40 درصد قرار داد.

در نهایت در پایان سال 2018 میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام کردند؛ ترامپ تهدید کرده بود اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند، سایر کالاهای چینی نیز مزه افزایش تعرفه را خواهند چشید.

طرفین در این مدت، چندین دور از گفت وگوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کرده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند؛ اگرچه امیدوار بودند بزودی به توافق برسند اما اعلام افزایش تعرفه ها به نظر می رسد همه چیز را بار دیگر خراب کرده است.

به گزارش ایرنا، حجم تجارت دو کشور که در سال 1979 میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال 2017 میلادی به 580 میلیارد دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار است. روزانه 14 هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می کنند.

در طول 40 سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از 230 میلیارد دلار افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها