درخواست تروریست‌ها برای آتش بس در ادلب و شروط دمشق

درخواست تروریست‌ها برای آتش بس در ادلب و شروط دمشق
دوشنبه 13 خرداد 1398 - 18:41

ترکیه با پایان مهلت آتش بس اخیر و یکجانبه ارتش سوریه در ادلب بار دیگر در تماس‌های فشرده با روسیه خواهان آتش بس مجدد 72 ساعته برای ایام عید فطر شده اما دمشق شروطی دارد.

العالم - سوریه

روزنامه سوری الوطن گزارش داد، شهرک «قمحانه» در ریف شمالی حماه سوریه برای پنجمین بار در کم‌تر از یک هفته اخیر هدف حملات خمپاره‌ای و راکتی گروه‌های تروریستی قرار گرفت که خسارتی مالی و نه جانی برجای گذاشت.

به نوشته الوطن، این حملات، نقض توافق کاهش تنش است. بنابراین ارتش سوریه برای تلافی، تردید به خود راه نداد و توپخانه سنگین آن، مواضع و پایگاه‌های تروریست‌ها را در چند منطقه ریف شمالی حماه و ریف شمال غربی آن در هم کوبید که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از آنها شد.

منابع میدانی به الوطن گفتند: ارتش در ریف ادلب تحرکات تروریست‌ها در میدان غزال و الهبیط و یک مخزن سوخت آنها در جنوب خان شیخون را هدف حمله راکتی قرار داد که به نابودی کامل آن منجر شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم به نقل از یک مقام نظامی سوریه تایید کرد: نیروهای ارتش سوریه روز شنبه چهار پهپاد متعلق به گروه‌های تروریستی را سرنگون کردند که قصد داشت آشیانه بالگردهای ارتش در پیرامون شهر «جب رمله» در ریف غربی حماه را هدف بگیرد.

در همین حال منابع معارض نزدیک به «الجبهة الوطنیة للتحریر»، بزرگ‌ترین گروه مسلح وابسته به ترکیه در ادلب و ریف‌های همجوار آن به روزنامه الوطن گفتند: تلاش‌های دیپلماتیک فشرده آنکارا در تماس با مسکو در روزهای اخیر به منظور دستیابی به آتش بس در ایام تعطیلات عید فطر در آخرین منطقه کاهش تنش است.

این منابع به نقل از «الوطنیة للتحریر»، که از محتوای تماس‌های بین مقامات ترکیه و روسیه باخبر است گفتند، تلا‌ش‌های نظام ترکیه به منزله التماس برای اعلام آتش بس است، چون موفق نشدند ارتش سوریه را از پیشروی در ریف‌های شمال و شمال غربی حماه و به موازات آن نیروهای هوایی روسیه بازدارند و ترس از گسترش دامنه عملیات نظامی آن و نابودی شمار بیشتری از پایگاه‌های تروریست‌ها تا بعد از عید فطر وجود دارد. بخصوص که محاسبات آنکارا درباره ادامه حملات گروه‌های مسلح برای بازپس‌گیری مواضعی که در ریف‌های حماه از دست داده اند، ناکام ماند.

به گفته این منابع، مسکو به پیشنهاد آنکارا برای اعلام آتش بس 72 ساعته در ایام عید فطر واکنشی نداده است در حالی که در آتش بس اخیر(بیستم ماه مه گذشته) فقط ارتش سوریه به صورت یکجانبه به آن پایبند بود.

این منابع افزودند: والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با یاشار گولر، همتای ترکیه‌ای خود گفت که ترکیه باید مسئولیت توقف درگیری را برعهده بگیرد و هر آتش بس جدیدی باید به اجرای توافق ادلب منجر شود. یعنی تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح خارج شوند و دو جاده بین المللی بین حلب و حماه و حلب به لاذقیه بازگشایی شود و به غیرنظامیانی که مایلند اجازه داده شود مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در جیب ادلب را ترک کنند. نظام ترکیه هم دست از کمک نظامی، سیاسی و رسانه ای به تروریست‌ها بکشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها