از شب قدر تا شب خیانت؛ واکنش کاربران به قتل‌عام سودانی ها در خیابان

از شب قدر تا شب خیانت؛ واکنش کاربران به قتل‌عام سودانی ها در خیابان
دوشنبه 13 خرداد 1398 - 20:25

اتحادیه مشاغل حرفه ای سودان حمله نیروهای شورای نظامی سودان به معترضان که به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد، اینگونه توصیف کرد: دست خیانت و ظلم و ستم خون ملت را می ریزد و محل تحصن را به آتش می کشد.

العالم . آفریقا

استفاده از واژه خیانت به بیانیه اتحادیه مشاغل حرفه ای محدود نشد بلکه بارها در تریبون ها و از زبان چندین نفر نقل شد و کاربران شبکه های اجتماعی آن را بارها بکار بردند.

در همین راستا ائتلاف آزادی و تغییر تاکید کرد که شورای نظامی انتقالی چهره واقعی خود را نمایان کرد و بامداد امروز به هزاران نفر از تحصن کنندگان در اطراف مقر فرماندهی ارتش خیانت کرد.

در حالی که آتش درگیری ها در میدان تحصن در خارطوم شعله ور شده است، آتش خشم کاربران در شبکه های اجتماعی نیز شعله ور شد.

خیانت به انقلاب

کاربران در فیس بوک و توئیتر شورای نظامی سودان را مسئول این رویداد دانستند و تاکید کردند که این شورا به سودان و انقلاب خیانت کرده است. یکی از کاربران نوشت: تاریخ گواه است که نخستین کسی که به انقلاب سودان خیانت کرد، ارتش سودان بوده است.

کاربر دیگری نوشت: از خدا می خواهم که سودان و مردم سودان را از شر خیانت ارتش و انقلاب معکوس حفظ کند.

دکتر ابراهیم حمامی در حساب رسمی خود آورده است: مردم کشورم در پی شب قدر (لیله القدر) بودند و شورای نظامی در پی شب خیانت(لیله الغدر) بود.

محمد مختار شنقیطی نویسنده و استاد دانشگاه نوشت: شورای نظامی سودان عملیات خونین خیانت را آغاز کرد. این امر پس از سفر سران این شورا به پایتخت های انقلاب معکوس قابل پیش بینی بود.

وی از ملت سودان خواست تا انقلاب خود را با نافرمانی مدنی گسترده و دعوت از نیروهای شریف و میهن پرست ارتش تکمیل کنند.

رابعه سودان

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی نیز حوادث سودان را تکرار حوادث مصر هنگام متفرق کردن معترضان در میدان رابعه دانستند. معترضان مصری در حمایت از محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر در 14 اگوست 2013 در میدان رابعه تحصن کرده بودند که نیروهای ارتش با خودروهای زرهی به میدان یورش بردند و تظاهرکنندگان را محاصره کرده و آنها را هدف تیراندازی قرار دادند.

یکی از کاربران در همین راستا می نویسد: تصاویر و صحنه های منتشر شده از سودان یادآور صحنه متفرق کردن تحصن کنندگان در میدان رابعه و النهضه است. کاربر دیگری نیز نوشت: تکرار کشتار رابعه.

کاربران همچنین در زیر هشتگ های مختلفی که برخی از آنها قدیمی است مانند هشتگ "تحصن فرماندهی کل" و برخی هشتگهای جدیدی از قبیل "کشتار فرماندهی کل" و "رابعه سودان" و غیره عکسها و ویدئوهایی از لحظه متفرق کردن تحصن در صبح امروز و نیز انتقال مجروحان به بیمارستانها منتشر کردند.

یادآور می شود که کمیته پزشکان سودان نیز از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان هنگام متفرق کردن تحصن خبر دادند و از تیم های پزشکی خواستند تا خود را به 6 بیمارستان در نزدیکی میدان تحصن برسانند.

پربیننده ترین خبرها