دادگاهی در سوئد تقاضای دستگیری «جولیان آسانژ» را رد کرد

دادگاهی در سوئد تقاضای دستگیری «جولیان آسانژ» را رد کرد
دوشنبه 13 خرداد 1398 - 21:45

دادگاهی در سوئد تقاضای صدور حکم دستگیری غیابی «جولیان آسانژ» موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس» را رد کرد.

العالم - اروپا

دادگاهی در سوئد روز سه‌شنبه تقاضای یک مقام عالی رتبه قضایی این کشور در زمینه صدور حکم دستگیری غیابی «جولیان آسانژ» موسس سایت افشاگر «ویکی لیکس» را رد کرد.

به نوشته «اسپوتنیک» قاضی این دادگاه در این زمینه گفت که حکم دستگیری قبلی آسانژ به این دلیل بود که وی در سفارت اکوادور در لندن بود، اما اینک وی در انگلیس زندانی است و دستگیری آسانژ در غیبت اقدامی نامناسب است.

آسانژ که سال 2006 سایت ویکی لیکس را تأسیس کرد، در سال 2010 با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در «عراق» و «افغانستان» مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند. دولت سوئد نیز متعاقب این ماجرا آسانژ را به «تجاوز جنسی» به یک زن متهم و علیه او حکم بازداشت در سرتاسر جهان صادر کرد.این کشور در سال 2017 از اتهام زنی جنسی علیه آسانژ صرفنظر کرد، اما پرونده وی را همچنان مفتوح نگه داشت.

به گزارش اسپوتنیک، «ایوا ماری پرسن» معاون دادستان عمومی سوئد دستگیری آسانژ را خواستار شده و گفت که عدم دستگیری وی احتمال خطر فرار او از کشور قبل از دادگاهی شدن را در بردارد. این در حالی است که «پر ایی ساموئلسن» وکیل مدافع آسانژ نیز این نظر مقام قضایی سوئد را رد کرد.

وکیل مدافع آسانژ با دفاع از موکلش اظهار داشت که آسانژ مایل به حضور در سوئد و همکاری در زمینه پرونده‌اش است .

این در حالی است که بر اساس گفته چند مقام آمریکایی، وزارت دادگستری آمریکا نیز از بیم درز بیشتر اطلاعات، تصمیم گرفته از طرح یکی از اتهام‌های مربوط به افشای اسناد محرمانه علیه جولیان آسانژ صرفنظر کند.

بنا به گزارش وبگاه «پولیتیکو» این تصمیم حیرت کارشناسان امنیت ملی و برخی از مقام‌های سابق را برانگیخته، زیرا دادستان‌های آمریکا اخیراً تصمیم گرفته بودند که بنیانگذار ویکی‌لیکس را برای اتهام‌های جاسوسی تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها