تحلیل روز/

پشت پرده تغییر موضع عجیب آمریکا درباره بشار اسد

پشت پرده تغییر موضع عجیب آمریکا درباره  بشار اسد
چهارشنبه 15 خرداد 1398 - 10:28

در طی این 8 سال که از بحران سوریه می گذرد، موضع آمریکا همیشه هر گونه راه حل سیاسی که برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را در برنداشته باشد را به شدت رد می کرد تا اینکه اخیرا در گردشی که زاویه آن به 180 درجه نزددیک می شود روز گذشته دولت ایالات متحده اعلام کرد که آینده رئیس جمهور سوریه بشار اسد را ملت آن کشور باید تعیین کنند

العالم - یادداشت

روزنامه ها در روزهای گذشته از معامله ای پشت پرده بین آمریکا و روسیه سخن گفتند، معامله ای که بخشی از آن به سرنوشت اسد و بخش دیگر آن به "نفوذ ایران" در سوریه تعلق دارد. رد کردن صحبت ها در خصوص این معامله از طرف نماینده مخصوص آمریکا در امور سوریه "جیمز جفری" صورت گرفت که دیروز سه شنبه گفت این گزارش ها کاملا بی پایه و اساس است. اما در خصوص معامله در خصوص حضور ایران در سوریه این بار سخنگوی کرملین وارد میدان شد، دیمیتری بیسکوف با هشدار شدید در خصوص اخبار جعلی از رسانه ها خواست در خصوص اینگونه خبرها دقت بیشتری به خرج دهند، بیسکوف همچنین مطرح شدن بحث "نفوذ ایران" در هرگونه معامله بین آمریکا و روسیه را بعید دانست.

واقعیت امر این است که آمریکا بعد از شکست در ساقط کردن دولت سوریه و شخص بشار اسد با هدف حمایت "اسرائیل" و انتقام جنگ 33 روزه سال 2006 به سیاست نابودی سوریه و ناکام گذاشتن هر گونه راه حل سیاسی روی آورد اما امروز بعد پایداری محور مقاومت و پیروزی هایی که ارتش سوریه و متحدانش به دست آوردند، آمریکا در برابر این واقعیت که نمی تواند سوریه را که خط مقدم محور مقاومت هست را ساقط کند زانو زده و اکنون برای حفظ امنیت "اسرائیل" مجبور است که ایران را از صحنه دور کند.

اما رد کردن این معامله از سوی آمریکا و روسیه یک معنی بیشتر ندارد و آن هم اینکه آمریکا واقعا بر سر وجود ایران در سوریه با روسیه در حال مذاکره است، و روسیه از طرف خود دخالت این مسئله در هر نوع معامله بین دو طرف را رد می کند. در اینجا وحشت اسرائیلی ها از حضور ایران در سوریه نمایان می شود و بهترین علت برای این وحشت حملات متعدد هواپیماهای اسرائیلی به سوریه است که سردرگمی صهیونیست ها در پرونده سوریه را بعد از انتهای بحران و عقب نشینی آمریکا نشان می دهد.

در خصوص گردش عجولانه آمریکایی ها که پیشتر از آن سخن گفته بودیم در واقع نتیجه ورود ارتش سوریه به مناطق جنوبی استان ادلب و سیطره بر شهرک استراتژیک "القصابیه" است. این شهرک که خط مقدم گروه های مسلح را تشکیل می داد اغلب برای حملات موشکی به شهرک های شمال حماه استفاده می شد. همچنین این شهرک در ضد حملات گروه های مسلح به شهرک کفر نبوده که ارتش سوریه اخیرا آن را آزاد کرده بود نقشی اساسی ایفا کرد. همه این اتفاقات میدانی در غیبت مطلق مذاکرات روسیه و ترکیه در خصوص برقراری آتش بس حومه ادلب صورت گرفته و در این شرایط طبیعی است که آمریکا وارد میدان شده و قبل از اینکه مواضعش در سوریه تضعیف شود از موضعی قوی وارد مذاکرات شود.

نکته اخیر توئیت های اخیر رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ را در خصوص ادلب و انتقاد شدید وی از سوریه و روسیه و ایران به خوبی تفسیر می کند. توئیت هایی که با پاسخ قاطع سه کشور فوق مواجه شد و اعلام کردند که حملات تروریست ها از ادلب غیر قابل قبول است و این عملیات برای انهدام سکوهای پرتاب موشک تروریست ها به سوی مناطق مسکونی امری ضروری است.

در پایان باید گفت که آمریکا هر چقد تلاش کند به اصطلاحاتش رنگ و لعاب تازه ای ببخشد همه مردم سوریه می دانند آمریکا "سوریه قوی" را به هر قیمتی که شده نمی خواهد چرا که سوریه قوی خطرناک است و امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر می اندازد و همه می دانند که آمریکا یک روز هم از بشار اسد که دست در دست مقاومت دارد راضی نخواهد شد.

هدفی که آمریکا در سوریه می خواهد یا گروهی از خائنانی است که سوریه را از خارج کنترل می کنند و حساب های بانکی خود را پر از پول کرده و برای جلب رضایت "اسرائیل" از سرزمین خود چشم پوشی می کنند( مانند ائتلاف سوری و حکومت موقت) یا گروههای مسلح مانند داعش و النصره و امثالهم است که سوریه را به عصر قرون وسطی برگردانند و نتانیاهو برای اطمینان از سلامت آنها به عیادتشان می رود یا نماد های مقاومت مانند شهید سمیر القنطار را ترور می کنند.

علاء الحلبي – العالم

پربیننده ترین خبرها