ویدیو.. انتقاد شدید برنی سندرز از سیاست‌های ترامپ

دوشنبه 20 خرداد 1398 - 06:47

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سیاست های دولت ترامپ به شدت انتقاد کرد و گفت آمریکا موضوعاتی جدی تر از مسئله مهاجران دارد.

العالم- آمریکا

برنی سندرز سناتور ایالت ورمانت آمریکا که در رقابت های درون حزبی دموکرات ها بعد از جو بایدن در رده دوم قرار دارد در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: موضوعاتی که ما در رقابت های انتخاباتی درباره آنها بحث و گفتگو می کنیم شامل این واقعیت است که طبقه کارگری آمریکا ساعت های طولانی کار می کند, دستمزدهای پائین دریافت می کند و به همین علت بیزار و خسته شده است. مردم کشور ما نگران پائین آمدن سطح رفاه زندگی شان هستند، مردم نگران تغییرات اقلیمی هستند, آنها نگران هستند کلیه درآمدها و ثروت های جدید به جیب افرادی می رود که جزو یک درصد بالای جامعه قرار دارند. این ها مسائلی است که در رقابت های انتخاباتی در ایالت آیووا مطرح خواهند شد و در انتخابات سراسر کشور نیز مطرح خواهند شد. معتقدم که مردم آمریکا خواستار دولت و اقتصادی هستند که برای همه کارایی داشته باشد نه اینکه فقط برای یک درصد جامعه کارایی داشته باشد.

برنی سندرز گفت: ما از بخت بالایی برخورداریم تا به نامزدی تبدیل شویم که بدترین رئیس جمهور در تاریخ معاصر آمریکا- یعنی دونالد ترامپ - را شکست دهیم.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره توافقنامه دولت آمریکا با مکزیک گفت: کاری که رئیس جمهور ترامپ کرده این است که با صدای بلند جار زده است که با مکزیک به توافق رسید! درحالیکه دولت مکزیک ماههای قبل موافقت خود را اعلام کرده بود. چیزی که دنیا از آن خسته شده و چیزی که من از آن خسته شدم این است که ما رئیس جمهوری داریم که به صورت مداوم مشغول درگیری لفظی با همپیمانان ما است، حال چه این همپیمان مکزیک باشد و چه کانادا باشد! مشکل مهاجرت در آمریکا از ما می طلبد که کاری در قبالش انجام دهیم درحالیکه باید سالها قبل درباره اش اقدام می کردیم. ما باید اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم جوانانی که در این کشور هستند در اسرع وقت از مراقبت های قانونی بهره مند می شوند و اینکه ما در مرزهای آمریکا رفتاری انسانی با مهاجران داشته باشیم. ما خواهان روابطی همراه با کرامت و احترام با مکزیک هستیم. مکزیک همپیمان ما است همانطور که کانادا همپیمان ما است. ما نباید هر روز با این دو کشور تقابل داشته باشیم.

سندرز گفت: دهها میلیون آمریکایی بیمه درمانی ندارند و این واقعیت که نیمی از مردم آمریکا به زور با حقوق خود امورات زندگی را تا آخر ماه می گذرانند, جزو بحران های جدی تر در آمریکا است.

برنی سندرز ضمن انتقاد از طمع ورزی شرکت های داروسازی آمریکا گفت: ما باید بیمه درمانی را برای همه مردان، زنان و کودکان در کشور تضمین کنیم. هم اکنون ما دو برابر سرانه سایر کشورها در زمینه درمانی هزینه می کنیم، باید در این باره صحبت کنیم. ما دو برابر سایر کشورها در بخش درمان هزینه می کنیم. ما بالاترین هزینه را برای داروهای تجویزی و نسخه ای در جهان پرداخت می کنیم. میلیون ها آمریکایی نمی توانند هزینه داروهایی را که به شدت به آنها نیاز دارند بپردازند چون صنعت داروسازی آمریکا با طمع ورزی خود ما را چپاول می کند. ما در آمریکا 34 میلیون نفر را داریم که یا بیمه نشدند یا اینکه بیمه ضعیفی دارند. این سیستم کارایی ندارد. کارکرد نظام درمانی کنونی آمریکا این است که میلیارد ها دلار سود را نصیب شرکت های داروسازی کند. ما باید یک سیستم درمانی با هزینه های مقرون به صرفه داشته باشیم که بیمه درمانی را برای همه تضمین کند.

برنی سندرز در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان به این پرسش پاسخ داد که «آیا جامعه آمریکا در مقایسه با چهارسال پیش برای پذیرش رئیس جمهوری شما آماده تر است» گفت: فکر می کنم پاسخ شما بله باشد. من تمام عمرم را صرف مبارزه برای دموکراسی و مبارزه علیه استبدادگری کردم. چیزی که من درباره سوسیالیسم دموکراتیک به آن اعتقاد دارم این است که ما باید با بی عدالتی در بخش درآمد و ثروت در آمریکا مقابله کنیم. این مشکل چیزی نیست که ما اغلب در تلویزیون شاهدش باشیم بلکه باید به عنوان یک کشور درباره اش کاری بکنیم.

برنی سندر در ادامه به عنوان مصداق نابرابری و بی عدالتی در بخش درآمد و ثروت در آمریکا گفت: آیا قابل پذیرش است که سه خانواده در آمریکا ثروت شان بیش از نیمه پائینی جمعیت جامعه آمریکا باشد؟ آیا قابل پذیرش است که یک درصد بالایی جامعه آمریکا ثروتش بیش از 92 درصد از جامعه آمریکا باشد؟

آیا قابل پذیرش است که 49 درصد درآمدهای جدید نصیب یک درصد افراد بالای جامعه می شود؟ اگر ما دموکراسی واقعی هستیم آیا واقعا قابل پذیرش است که معدودی از میلیاردرها بتوانند صدها میلیون دلار خرج کنند تا سناتورها, اعضای کنگره, فرمانداران و حتی رئیس جمهور آمریکا را انتخاب کنند؟ نباید پانصد هزار نفر از مردم کشور جمعیت کشور شب را در خیابان بخوابند ما نباید بیش از سایر کشورهای دنیا زندانی داشته باشیم. منظور من از سوسیالیسم دموکراتیک یک دموکراسی پویا و اقتصادی است که برای همه مردم کارآمد باشد.

پربیننده ترین خبرها