سرنوشت مشترک توافق هسته ای و "معامله قرن"

سرنوشت مشترک توافق هسته ای و
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 15:23

برخی از تحلیلگران سیاسی برای توصیف خروج ترامپ از توافق هسته ای از این ضرب المثل استفاده می کنند : "یک دیوانه سنگی به چاه می اندازد که صد عاقل نمی توانند آن را بیرون آورند."

العالم _تحلیل روز

توافق هسته ای به گواهی "قدرت های بزرگ"، از جمله آمریکا، یک توافق "برد – برد" و دستاورد بزرگی برای دیپلماسی بین المللی بود که سایه جنگ و بی ثباتی را از منطقه و دنیا دور کرد و راه را بر همه ی کسانی که در پی بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه بودند، بست. بر پایه ی 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران در میان طرف های امضاکننده این توافق وفادار ترین بوده است.

طبیعی است که این دسته از تحلیلگران ترامپ را دیوانه بخوانند زیرا بزرگ ترین دستاورد چندین دهه گذشته دیپلماسی بین المللی را نقض کرد و آمریکا و متحدان اروپایی اش و سایر طرف های امضاکننده توافق هسته ای را در ورطه ی هرج و مرج و سرگردانی نامحدودی قرار داد.

او همچنین اقدام به طرح مطالبات غیر عملی و به تعبیری کودکانه کرد که در شرط های 12 گانه وزیر امور خارجه آمریکا ظهور یافته است.

ترامپ در دوره زمانی کوتاهی از توافق هسته ای خارج می شود؛ تحریم های ظالمانه ی آمریکا بر ایران را باز می گرداند و به کل دنیا، وحتی بهترین متحدان کشورش در اروپا و سایر نقاط دنیا، اعلام جنگ می کند تا آن ها را از همکاری بازرگانی و اقتصادی با ایران باز دارد.

او همه امکانات آمریکا را بسیج می کند تا هر دلاری را که ممکن است وارد ایران شود رصد کند و در اقدام بی سابقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.

ترامپ همچنین ناو هواپیما بر، بمب افکن های بی 52، سامانه های پاتریوت و سرباز به جنوب شرق آسیا اعزام و ایران را به محو از هستی تهدید می کند.

ترامپ اما ناگهان از همه موضع گیری ها و حتی شروط دوازده گانه اش عقب می نشیند؛ از در دوستی با ایران وارد می شود؛ به گونه ای جلب توجه آمیز ایرانیان را به مذاکره فرا می خواند و هیات های میانجی به ایران اعزام می کند.

اگر از زاویه ای دیگر به اشتباه فاحش ترامپ در خروج از توافق هسته ای بنگریم ترامپ را نه دیوانه که ساده لوحی می یابیم که مورد سوء استفاده صهیونیسم جهانی و نماینده ارشد آن در دولت آمریکا - جراد کوشنر داماد دست آموز وی و دوست گرمابه و بازار بنیامین نتانیاهو - برای اجرای توطئه بزرگ موصوف به معامله قرن قرار گرفته است.

کوشنر و نتانیاهو و فراتر از آن دو صهیونیسم جهانی تصور می کردند که بدون محدود کردن و محاصره اقتصادی و سیاسی ایران – برای بازداشتن این کشور از ناکام گذاردن توطئه موسوم به معامله قرن – اجرای این توطئه امکان پذیر نیست. اما کوشنر این واقعیت بسیار بدیهی را درک نکرد که "معامله ی قرن" با اوصافی که از آن منتشر شده است ممکن نیست حتی به ذهن تازه واردان عرصه سیاست خطور کند. از همین رو بود که آمریکا حتی یک فلسطینی را نیافت که او را در این توطئه همراهی کند و حتی اذنابش در منطقه همچنان از تایید علنی این توطئه بیم دارند و پامپئو ناچار شد مرگ این معامله را در نشست یک گروه یهودی در آمریکا اعلام کند.

ترامپ اما که در رویارویی با شکست فجیع و نا امیدی ساخته و پرداخته دامادش تنها مانده بود راه برون رفتی جز عقب نشینی از سیاست احمقانه اش در قبال ایران نیافت و تلاش کرد پیش از آن که تهران در واکنش به تداوم نقض پیمان هسته ای دست به اقدامات جدی تر بزند کانالی را برای مذاکره با ایران باز کند.

سفر آتی نخست وزیر ژاپن به تهران در واقع دیدار فرستاده ترامپ با ایرانیان است. این واقعیت برکسی پوشیده نیست و اولین کسی که آن را اعلام کرد خود ترامپ بود تا ایرانیان را متقاعد کند که پنجره هر چند کوچکی برای ارتباط با او بگشایند.

ایرانی ها اما طبق عادت همیشگی شان از میهمان استقبال می کنند اما این مهمان پیش از عقب نشینی ترامپ از همه ی اقدامات یکجانبه و غیر قانونی اش ضد ایران و در راس آن ها تحریم ها و پیش از دست کشیدن او از ارعاب و تهدید دنیا نسبت به عواقب همکاری با ایران، آنچه را ترامپ آرزو می کند نخواهد شنید.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها