درخواست هزاران الجزایری در تظاهرات امروز: شخصیت‌های سابق نظام کناره‌ گیری کنند

درخواست هزاران الجزایری در تظاهرات امروز: شخصیت‌های سابق نظام کناره‌ گیری کنند
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 20:59

هزاران نفر از دانشجویان الجزایری روز سه‌شنبه ضمن برپایی تظاهرات در پایتخت این کشور، خواستار کناره‌گیری مسئولان و شخصیت‌های سابق شدند.

العالم - آفریقا

دانشجویان الجزایری روز سه شنبه در پایتخت و چند شهر دیگر در «رد هرگونه گفت‌وگو با شخصیت‌های سابق نظام این کشور» تظاهرات کردند.

منابع خبری الجزایر می‌گویند در این تظاهرات که عصر سه‌شنبه از میدان الشهدای پایتخت الجزایر آغاز شد، هزاران نفر از دانشجویان حضور داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض علیه شخصیت‌های وابسته به رژیم بوتفلیقه به ویژه عبدالقادر بن صالح رئیس موقت الجزایر و نور الدین بدوی نخست‌وزیر این کشور شعار سر دادند.

معترضان همچنین پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن شعار مبارزه با فساد و محاکمه سیاستمداران و تجار درج شده بود.

دانشجویان در پایان تظاهرات امروز خود بیانیه‌ای را صادر و در آن تاکید کردند که این اعتراضات هر سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

این تظاهرات ساعاتی پس از صدور حکم اعدام علیه سه نفر از مسئولان بلندپایه سابق سازمان اطلاعات برگزار شد.

دادگاه نظامی الجزایر امروز سه‌شنبه برای سه نفر از مسئولان بلندپایه سابق سازمان اطلاعات این کشور حکم اعدام صادر کرد.

روزنامه الجزایری «النهار» گزارش داد که سه مسئول سابق به اتهام جاسوسی علیه دولت الجزایر و افشای اسرار و همکاری با دستگاه‌های خارجی به اعدام محکوم شدند.

روزنامه «الشروق» الجزایر در این رابطه گفت که مشاور رئیس سابق اطلاعات خارجی، رئیس بخش اطلاعات و ارتباطات، معاون رئیس سابق اطلاعات خارجی، سه مسئول رده‌بالای سازمان اطلاعات این کشور هستند که به زودی اعدام می‌شوند.

پس از چند ماه اعتراضات مردمی در الجزایر و همچنین اعمال فشار از سوی ارتش، عبدالعزیز بوتفلیقه در تاریخ دوم آوریل به صورت رسمی از قدرت کناره‌گیری کرد.

طبق قانون اساسی الجزایر، اینک رییس شورای ملی این کشور مسئولیت قدرت اجرایی و اداره کشور را به عهده دارد و باید تا سه ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را برگزار کند.

دستگاه قضایی الجزایر در روزهای اخیر احضار و بازداشت شخصیت‌هایی را که پیشتر در هرم قدرت بودند، آغاز کرده است.

شماری از این افراد بازداشت شده که از نزدیکان بوتفلیقه هستند، متهم به استفاده از رانت‌ها و تلاش برای ایجاد ناامنی در کشور شده‌اند.

«محمد امین» و «بشیر طارق» دو مدیر سابق سرویس اطلاعات و «السعید بوتفلیقه» برادر عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور مستعفی این کشور دستگیر شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها