اعتراض هانت به عدم حضور جانسون در مناظره نخست‌وزیری انگلیس

اعتراض هانت به عدم حضور جانسون در مناظره نخست‌وزیری انگلیس
دوشنبه 27 خرداد 1398 - 11:58

جرمی هانت در برنامه زنده تلویزیونی مناظره انتخابات نخست‌وزیری انگلیس، به حضور نداشتن بوریس جانسون رقیب هم‌حزبی خود اعتراض کرد.

العالم - اروپا

«جرمی هانت» وزیرامور خارجه بریتانیا که به همراه ۵ کاندید دیگر تصاحب مقام نخست‌وزیری بریتانیا در برنامه زنده تلویزیونی مناظره انتخاباتی شرکت کرده بود، به خالی بودن جایگاه «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه سابق این کشور و رقیب او در این انتخابات اعتراض کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، هانت در این برنامه با اشاره به جایگاه خالی بوریس جانسون گفت: «فقط می‌خواهم بگویم بوریس کجاست؟ اگر تیم او به وی اجازه نمی‌دهند با پنج دوست هم‌حزبی خود مناظره کند، چگونه با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا کنار خواهد آمد؟ او باید به اینجا می‌آمد و به این سوال پاسخ می‌داد».

در این برنامه مناظره، علاوه بر جرمی هانت، «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست، «ساجد جاوید» وزیر کشور، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه سابق و «روری استوارت» وزیر امور خارجه در بخش توسعه بین‌الملل، دیگر رقیبانی بودند که در این مناظره شرکت کردند.

جاوید در این مناظره با اشاره به این‌که پسر یک راننده اتوبوس بوده و توانسته به مقام وزارت برسد گفت: «قرار نیست دیکتاتوری برای این کشور انتخاب کنیم. ما در حال انتخاب یک نخست‌وزیر هستیم. با دور انداختن دموکراسی به دموکراسی نمی‌رسیم».

استوارت گفت: «مشکل بنیادین در اینجا رقابت بر سر غرور است. همه می‌گویند من سرسخت‌تر هستم. هرگاه در مناظره شرکت می‌کنم همه می‌گویند به من اعتماد کنید، من همان فرد هستم (که به دنبالش هستید) من می‌توانم بر احتمالات غیرممکن پیروز شوم. متهم به این هستم که به‌خاطر واقع‌گرایی محکوم به شکست هستم. این مرا به یادانداختن یک سری کیسه زباله به داخل سطل زباله می‌اندازد. مرا ترغیب می‌کنند بگویم به سطل زباله باور دارم، به بریتانیا باور دارم. این بی‌معنی است».

راب نیز اظهار داشت: «برگزیت بدون توافق کاملاً بی‌معنی است. این اتفاق به‌شدت به اقتصاد ما آسیب می‌زند».

به طور کلی بیشتر بحث ها در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و طرح خدمات درمانی نیمه‌کاره این کشور بود.

و طرح خدمات

جایگاه خالی بوریس جانسون در مناظره انتخابات نخست‌وزیری بریتانیا

بوریس جانسون در حالی در این مناظره غایب بود که روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد از میان ۱۱ نفری که برای جانشینی «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا اعلام آمادگی کردند، توانست با کسب ۱۱۴ رأی از مجموع ۳۱۳ رأی این قانون‌گذاران، پیشتاز این رقابت شود. او معتقد است کشورش با توافق یا بی‌توافق باید در تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود.

بسیاری از مردم بریتانیا بر این باورند که حزب محافظه‌کار بریتانیا و به‌خصوص بوریس جانسون برای جذب رأی شهروندان این کشور جهت خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، درباره منافع متعاقب برگزیت دروغ گفته‌اند و دست به عوام‌فریبی زده‌اند.

بوریس جانسون در کمپین انتخاباتی خود برای ترغیب مردم انگلیس جهت رأی دادن به خروج از اتحادیه اروپا، بر روی اتوبوس قرمز رنگ معروف کمپینش نوشته بود بریتانیا هفته‌ای ۳۵۰ میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌پردازد.

پس از جانسون، جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا ۴۳ رأی، مایکل گوو وزیر محیط‌زیست ۳۷ رأی، دومینیک راب وزیر سابق برگزیت ۲۷ رأی و ساجد جاوید وزیر کشور ۲۳ رأی را در دور اول انتخابات کسب کردند.

دور دوم رأی‌گیری ۱۸ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد و آنقدر تکرار می‌شود تا در نهایت یک نفر برنده نهایی رقابت شده و رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا را در دست گیرد.

ترزا می در دوران نخست‌وزیری، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد «مرز سخت» بین بخشی از ایرلند که بخشی از بریتانیاست و بخشی که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.

پارلمان انگلیس سه بار به توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا رأی منفی داد و در نهایت ترزا می ۷ ژوئن سال جاری میلادی (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها