تحلیل روز/

کامیابی و ناکامی معامله ترامپ به چه معناست؟

کامیابی و ناکامی معامله ترامپ به چه معناست؟
سه شنبه 28 خرداد 1398 - 15:43

شاید معامله ترامپ برای حل و فصل بحران منطقه، بزرگترین طرح  منطقه باشد و مبالغه نیست اگر بگوئیم ترامپ همانگونه که به جنگ اقتصادی با چین اعتماد کرده ، به این معامله که کوشنر داماد وی مدیریت می کند نیز اعتماد کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

از زمان اعلام این معامله و طرح آن در بازار، عوامل زیادی وجود دارد که باور موفقیت آمیز بودن آن را تقویت می کند و اینکه شاید کوشنر بتواند آن را در محافل بین المللی، منطقه، کشورهای عربی و فلسطین تصویب کند.

مهم ترین این عوامل به شرح زیر است:

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

انتقال سفارت امریکا در اسرائیل به قدس اشغالی

فشار زیاد برفلسطینیان از سوی دولت آمریکا

عادی سازی و پرش بلند در زمینه عادی سازی علنی با رژیم اشغالگر صهیونیستی

تبلیغ برای عادی سازی رابطه و معامله ترامپ در کشورهای عربی و اسلامی

بنابراین معامله ترامپ (مانند هر طرح و معامله ای) با دوسناریوی موفقیت یا شکست روبرو خواهد شد.

نمی توان اهمیت یافتن معامله ترامپ را از زمان آغاز اعلام آن نادیده انگاشت ، و با طرح این معامله این باور نیز قوت گرفت که این طرح به سادگی اجرا خواهد شد.

افزون بر آن ،همه اقدامات و سیاست های دونالد ترامپ به ویژه درخصوص فلسطینیان به تهدید تبدیل شده و مخالفان با این معامله نیز تهدید به تحریم شده اند.

اما با گذشت زمان، معامله ترامپ با چالش های زیادی روبرو شده و این طرح رئیس جمهوری امریکا، در منطقه باچالش جدی روبروست.

پایبندی فلسطینیان و اجماع آنان در مخالفت با این معامله، مهم ترین عامل در ناکام گذاردن معامله ترامپ است به ویژه که این طرح مبتنی بر نادیده گرفتن مهم ترین حقوق و اصولی است که به شکلی محوری به ملت فلسطین به ویژه قدس و حق بازگشت و مخالفت با وطن جایگزین است .

نبود اجماع بین المللی درباره ای این معامله ، که دولت ترامپ برای تحمیل آن بر فلسطینیان بدان نیاز دارد موجب شده تا از این نظر احساس ضعف کند ، به ویژه که حمایت کشورهای عربی از این معامله کافی نیست و از مساله سرمایه گذاری فراتر نمی رود که در نشست بحرین نیز مطرح شد و ناکامی آن موجب شد تا بار دیگر واشنگتن رونمایی آن را به تعویق بیاندازد.

اگر سناریوی ناکامی برای معامله ترامپ با جدیت مطرح است همانگونه نیز سناریوی موفقیت آن نیز با قوت مطرح است اگر دولت ترامپ بتواند معامله خود را تصویب کند، نتایج آن بسیار از خود معامله خطرناکتر خواهد بود و بازتاب آن نیز کشورهای عربی را تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا رژیم های عربی حامی این معامله ؛ با همان افکار و دیدگاههای موافق با منافع اشغالگران اسرائیلی و نه ملت فلسطین و نه حتی مردم این کشورها ؛ پایگاه جهان عرب خواهند شد.

بنابراین تنها گزینه فرا روی فلسطینیان ، بازستاندن حقوق پایمال شده خود با زور است نتیجه هرچه که می خواهد ،باشد اما اگر فلسطینیان و کشورهای عربی مخالف با این معامله ، موفق شوند این طرح را ناکام بگذارند، دولت امریکا ضربه سختی در یکی ازمهمترین طرحهای دونالد ترامپ خواهد خورد که از نظر خارجی و داخلی درانتخابات اهمیت دارد و این ناکامی به مساله فلسطین بعد جدیدی خواهد داد و انگیزه قوی برای انتخاب گزینه مقاومت در مقابله با اشغالگرن خواهد بود افزون براین، شکست این معامله ،رژیم های عربی هم دست را در برابرگزینه هایی مانند بازگشت به سیاست های قدیمی در برابر مساله فلسطین یا سناریوهای دیگر قرار خواهد داد که چه بسا به سرنگونی آنان منجر شود.

حسین الموسوی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها