یک خبر چند خط تحلیل؛

ایران همواره دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز کرده است

ایران همواره دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز کرده است
دوشنبه 3 تير 1398 - 13:21

العالم - ایران

خبر:

انور قرقاش، وزیر مشاور در دولت امارات در حساب توییتری خود نوشت: "تنش های خلیج فارس را جز از راه های سیاسی نمی توان حل کرد. بحرانی که مدتهای طولانی از شروع آن می گذرد اولا برای کاهش تنش و در وهله بعد برای دستیابی به راه حل های سیاسی از طریق گفتگو و مذاکره، مستلزم توجه جمعی است. "

تحلیل:

اظهارات به اصطلاح "آرامش بخش و منطقی" قرقاش همه ناظران و تحلیل گران را غافلگیر کرده است. زیرا این اظهارات اساسا با مواضع تند، تهاجمی، تنشی و تهدید آمیز و ضد گفتگو و ضد دیپلماسی همیشگی او در قبال تمام کسانی در منطقه خلاف مشی امارات حرکت می کنند، در تضاد است.

  • اگر روی صحبت قرقاش با ایران است که باید گفت ایران به گواهی همه طرفها همچنان دست دوستی به سوی همسایگان خود در خلیج فارس دراز کرده است. مواضع ایران در قبال همسایگانش همیشه صادقانه بوده است طوری که در مواردی گمان می شده است چنین مواضعی از سر ضعف و ناچاری بوده است.
  • در اوج تهدیدهای آمریکا علیه ایران و امنیت منطقه، ایران پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض با کشورهای همسایه را مطرح کرد و عربستان و امارات این پیشنهاد را رد کردند و دقیقا همین دو کشور هم بودند که منتظر بودند که آمریکا به نیابت از آنها به ایران حمله کند.
  • همسایگان ایران منتظر دلیلی منطقی و عینی بودند تا نیت های صادقانه ایران در قبال خود را باور کنند. و این دلیل منطقی و عینی با سرنگونی پهپاد جاسوسی غول پیکر آمریکایی توسط ایران در آبهای سرزمینی ایران فراهم شد.
  • اما با وجود همه این ها دست ایران – با صرف نظر از علل و انگیزه های ورای آن - همچنان به صلح و دوستی به سمت همسایگان خود دراز است. ایران معتقد است که تأمین امنیت و ثبات منطقه، وظیفه همه کشورهاست و هر نوع مداخله بیگانگان در امور منطقه بدون تردید، ناقض این امنیت و ثبات است.

پربیننده ترین خبرها