هشدار مسکو درباره مرگ کودکان ونزوئلایی به دلیل تحریم‌های آمریکا

هشدار مسکو درباره مرگ کودکان ونزوئلایی به دلیل تحریم‌های آمریکا
سه شنبه 4 تير 1398 - 21:26

وزارت خارجه روسیه درباره مرگ کودکان در کشور ونزوئلا به دلیل تحریم های شدید آمریکا علیه کاراکاس و منع ورود اقلام دارویی به ونزوئلا هشدار داد.

العالم - اروپا

«آرتیم کوژین» معاون اداره مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، تاکنون چندین کودک ونزوئلایی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه «کاراکاس» جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر این گزارش، این مقام دیپلماتیک روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکا به طور خاص، پروژه موسوم به «ATMO ONLUS» میان ایتالیا و ونزوئلا را که با هدف کمک به کودکان مبتلا به بیماری‌های آنکولوژی در ونزوئلا طراحی و راه‌اندازی شده بود، هدف گرفته است».

وی افزود: «از ماه مارس سال جاری بانک ها و مؤسسات اروپایی به دلیل تهدید تحریم‌ها از انتقال اعتبارات مالی برای درمان این کودکان ونزوئلا سر باز زده‌اند. در ماه مارس 26 کودک در ونزوئلا شناسایی شده بودند که نیازمند دریافت دارو تحت این پروژه بودند تا بتوانند سلامت خود را بدست آوردند اما حالا تعداد زیادی از آنها دیگر زنده نیستند».

طبق اعلام کوژین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه این موضوع را به اطلاع «مایک پامپئو» رسانده بود اما پاسخی که دریافت کرده بود این مضمون را داشت که «مرگ این کودکان مبتلا به سرطان هیچ ربطی به آمریکا نداشته است».

ناآرامی‌ها در ونزوئلا از تاریخ 21 ژانویه سال جاری میلادی آغاز شد که بلافاصله «خوآن گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور جدید این کشور خواند و با حمایت‌های سرسختانه آمریکا و متحدان غربی این کشور روبرو شد.

به دنبال ادامه تنش‌ها و ناآرامی‌ها در ونزوئلا و تلاش‌های ناکام گوایدو برای انجام کودتا در این کشور، آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه کاراکاس وضع کرد. واشنگتن در تاریخ 23 مارس تحریم‌هایی را علیه بانک توسعه اقتصادی اجتماعی ونزوئلا وضع کرد. این تحریم‌ها شامل دو شعبه دیگر این بانک در بولیوی و اوروگوئه نیز می‌شد.

علاوه بر این، در ماه آوریل نیز واشنگن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را گسترش داده و شرکت‌های نفتی این کشور را نیز تحت تحریم‌های جدیدی قرار داد. آمریکا حتی به این تحریم‌ها نیز بسنده نکرد و بانک مرکزی ونزوئلا و حتی وزیر خارجه این کشور را نیز در فهرست تحریم های خود قرار داد.

طبق قوانین حقوق بشری، اقلام دارویی، کمک‌های بشردوستانه و حتی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کشورها نباید شامل هیچ تحریمی در جامعه بین‌المللی شود اما آمریکا با وجود سر دادن شعارهای حمایت از حقوق بشر خود، بارها و بارها تحریم هایی را علیه کشورهای مختلف دنیا وضع کرده که حتی این اقلام را نیز شامل شده است.

ژنرال «کارلوس آکالا کوردونس» سفیر کشور ونزوئلا در ایران نیز اخیرا طی نشستی خبری با محوریت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و با عنوان «ترامپ از ونزوئلا دست بردار»، به اقدامات منفی دولت آمریکا برضد این کشور اشاره کرده و گفته بود: «درخصوص پیوند مغز استخوان کودکانی بودند که نیاز به عمل جراحی در ایتالیا داشتند اما به‌خاطر اقدامات آمریکا این اتفاق نیفتاد و این کودکان جان خود را از دست دادند».

فارس

پربیننده ترین خبرها