سفیر شیلی پس از بازدید رئیس‌جمهور کشورش از مسجدالاقصی، احضار شد

سفیر شیلی پس از بازدید رئیس‌جمهور کشورش از مسجدالاقصی، احضار شد
چهارشنبه 5 تير 1398 - 17:49

پس از آنکه رئیس‌جمهور شیلی در کنار هیأت همراه از مسجدالاقصی بازدید کرد، رژیم صهیونیستی سفیر این کشور در فلسطین اشغالی را احضار و توبیخ کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«سباستین پینرا» (Sebastian Pinera) روز سه‌شنبه به همراه همسر و تعداد دیگری از مقامات این کشور از مسجدالاقصی بازدید کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «عرب 48»، در پی این موضوع و به دستور «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، سفیر شیلی در فلسطین اشغالی احضار و توبیخ شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که رئیس‌جمهور شیلی از «دیوار ندبه یا براق» مقدس‌ترین مکان دینی نزد یهودیان نیز بازدید کرده بود.

«عزام الخطیب» مدیر اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد، رئیس‌جمهور شیلی طی بازدید دیروز (سه شنبه) خود از مسجدالاقصی در جریان تعرض‌های انجام شده علیه این مسجد مقدس قرار گرفت.

وزارت اوقاف فلسطین به رئیس‌جمهور شیلی و هیأت همراه خوشامد گفت و پینرا نیز بر حمایت از قیمومیت «عبدالله دوم» شاه اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس تأکید کرد.

قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس در دوره «عبدالله بن حسین» سرسلسله خاندان موسوم به «هاشمی» آغاز شد و هنوز ادامه دارد. با تأسیس اردن، عبدالله بن حسین در ۲۱ مارس ۱۹۲۱ با «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر وقت بریتانیا دیدار کرد و ضمن رد بیانیه «بالفور» اعلام کرد، امور فلسطینی‌ها باید به خود آنها واگذار شود.

انگلیس در سال ۱۹۲۴ حاکمیت بر مقدسات شهر قدس را به «شریف حسین» (که با انگلیسی‌ها در خیزش علیه امپراتوری عثمانی‌ همکاری کرده بود) واگذار کرد. این حاکمیت در سال‌های بعد به سران محلی فسلطین واگذار شد اما پس از جنگ ۱۹۴۸ که کرانه باختری از جمله قدس شرقی در تابعیت اردن قرار گرفت، حاکمیت بلامنازع اردن بر مقدسات فلسطینی بازگشت.

بر اساس قانون بین‌المللی هیچ کسی حق ندارد این حاکمیت را از اردن بگیرد، امان در حال حاضر بر ۱۴۴ عدد از مقدسات فلسطینی در قدس نظارت دارد. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۱۳ بیعت حاکمیت اردن بر این مقدسات را تحت توافق «حمایت از اماکن مقدسه در قدس» تجدید کرد و این توافق همچنان پابرجاست.

فارس

پربیننده ترین خبرها