تعهد ترامپ به شی جین پینگ برای خودداری از اعمال تعرفه جدید بر محصولات چینی

تعهد ترامپ به شی جین پینگ برای خودداری از اعمال تعرفه جدید بر محصولات چینی
شنبه 8 تير 1398 - 12:28

ساعاتی بعد از برگزاری نشست رهبران چین و آمریکا در حاشیه اجلاس سران جی 20 در ژاپن، شینهوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی اعلام کرد آمریکا در این نشست متعهد شده است بر کالاهای چینی تعرفه جدیدی اعمال نکند.

العالم ـ آسیا

شینهوا روز شنبه همچنین نوشت: سران دو کشور در ژاپن توافق کرده اند تا مذاکرات تجاری را مجدداً از سر بگیرند و بحث های مربوط به مسائل خاص را پیگیری نمایند.

"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین و "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، رهبران دو اقتصاد بزرگ جهانی، عصر امروز (شنبه) به وقت محلی در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اوزاکا به منظور رسیدن به توافق تجاری با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

ترامپ در ابتدای این دیدار گفت که «ما ابتدا (برای توافق) خیلی نزدیک بودیم سپس اتفاقاتی افتاد که این نزدیکی را کمی تضعیف کرد اما اکنون کمی نزدیک تر هستیم اما اگر ما به یک توافق منصفانه برسیم آن توافق تاریخی خواهد بود».

رئیس جمهوری آمریکار افزود: "من فکر می‌کنم این یک جلسه بسیار سازنده خواهد بود همینطور فکر می‌کنم می‌توانیم کاری انجام دهیم که واقعاً قابل توجه و تاریخی باشد."

ترامپ بعد از این نشست نیز گفت که مذاکرات بسیار خوبی بود، بهتر از انتظار بود ما درست به مسیر بازگشتیم.

رئیس جمهوری چین هم در ابتدای این دیدار گفت که همکاری میان آمریکا و چین به عنوان قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان، بهتر از اصطکاک و گفت و گو هم بهتر از رویارویی است.

"شی جین پینگ" افزود: تمایل دارد با ترامپ در مورد مسائل بنیادی از جمله روابط چین و آمریکا بر اساس همکاری، هماهنگی و ثبات تبادل نظر کند.

وی گفته بود که در ۴۰ سال گذشته، تغییرات بزرگی در وضعیت بین المللی و میان چین و آمریکا روی داده است اما روابط دو کشور بدون تغییر باقی مانده است.

با این حال قرار است که رهبران دو کشور چین و آمریکا جزئیات بیشتری از این مذاکرات را در بیانیه‌ای اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، بحث دیدار رهبران دو کشور در اجلاس اوزاکا از دو ماه پیش در رسانه‌ها مطرح شده بود ترامپ تهدید کرده بود چنانچه با شی ملاقات نکند توافقی در کار نخواهد بود واشنگتن در ادامه تهدید کرد اگر تا پایان این هفته و پس از نشست سران توافقی بدست نیاید، کل صادرات چین به آمریکا را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهد کرد.

پیش از این آمریکا ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را مشمول تعرفه ۲۵ درصدی کرده و پکن هم بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا بین ۵ تا ۱۰ درصد تعرفه اعمال کرده است.

اجلاس دو روزه سران گروه ۲۰ از روز گذشته در اوزاکا آغاز شده و امروز پایان می‌یابد.

گروه ۲۰ که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد؛ شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

این گروه از سال ۲۰۰۸ با تشکیل یک جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی آغاز بکار کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها