تحلیل روز/

تظاهرات 30 ژوئن سودان

تظاهرات 30 ژوئن سودان
شنبه 8 تير 1398 - 13:06

تنش ها بین طرف های درگیر در بحران سودان در حال بالا گرفتن است. درست وقتی که جریان آزادی و تغییر که نماینده طیف وسیعی از نیروهای انقلابی سودان است به خواسته خود یعنی انتقال قدرت از نظامیان به مردم پافشاری می کند، شورای نظامی همچنان با بهانه تراشی در تلاش برای قبضه کردن قدرت ادامه می دهد.

العالم - آفریقا

آن چیزی که در صحنه سیاسی سودان مسلم شده این است که دو طرف برای درگیری آینده که تقریبا وقوع آن حتمی است در حال جمع آوری نیرو هستند.

صحنه سیاسی سودان مانند دریایی مواج در تلاطم فعالیت های گوناگون است که برخی ظاهری و بخش اعظم آن مخفیانه صورت می گیرد از برخی از کمیته هایی که برای خروج کشور از بحران و تحقق خواسته ملت در انتقال قدرت به غیر نظامیان(که همان خواسته مردمی است که از همه چیز خود برای تحقق آن گذشتند) برنامه ریزی می کنند گرفته تا آنهایی که برای به یغما بردن میراث انقلاب رویا پردازی می کنند

30 ژوئن به طرز عجیب و تصادفی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. این روز در واقع آخرین روز مهلت اتحادیه آفریقا به شورای نظامی برای انتقال قدرت به مردم تعیین کرده است در غیر این صورت تصمیم های تنبیهی جدیدی اتخاذ خواهد شد. در مقابل مجلس نظامی برای دور زدن این ضرب الاجل اخیرا تحرکات خود را برای اعلام تشکیل دولت غیر نظامی تا قبل از 30 ژوئن بیشتر کرده است اما چه حکومتی؟

حکومتی که شاکله آن بر اساس خواسته خود باشد و با مشارکت چند حزب کوچک و وابسته به نظام سابق تشکیل شده و اختیارات اصلی را در سیطره شورای نظامی به خصوص فرمانده نیروهای واکنش سریع محمد حمدان ملقب به حمیدتی نگه دارد.

شورای نظامی در همین راستا قبائیل و حکومت های محلی را وارد صحنه کرد تا شاید بتواند مشروعیتی که به دنبال آن است را به دست آورد و ظاهر سازی کند که نیروهای حاشیه صحنه با آنها همراه اند.

از طرفی دیگر جریان آزادی و تغییر که از طرف مردم به شدت تحت فشار است تصمیم گرفته که راه مقابله را انتخاب کند و در همین راستا برای راهپیمایی میلیونی در 30 ژوئن در حال پخش برنامه ها و جمع آوری هواداران خود است. تشکل مشاغل سودان که از جریان های مخالف شورای نظامی به حساب می آید برای برپایی کاروان های میلیونی اطلاعیه های زیادی را منتشر کرده است تا 30 ژوئن روز کودتای عمر البشیر سال 1989 را به تظاهرات سهمگین ضد شورای نظامی تبدیل کنند.

از طرفی دیگر دونالد بوت فرستاده ویژه آمریکا در امور سودان که چهارشنبه گذشته به سودان سفر کرده بود، شورای نظامی را از حمله به مردم غیر نظامی بر حذر داشت و خواستار ادامه "مسالمت آمیز بودن" انقلاب سودان شد.

بوت در بیانیه ای که سفارت آمریکا در خارطوم آن را منتشر کرد ادعا کرد که جلسات متعدد وی در خرطوم در راستای تشکیل حکومت انتقالی غیر نظامی است که از حمایت مردمی بالایی برخوردار باشد. وی همچنین از حمایت کامل آمریکا از مردم سودان خبر داد و از شورای نظامی خواست اینترنت را دوباره برقرار کرده و توصیه کرد از تشکیل حکومت یا برگزاری انتخابات یک طرف پرهیز کند.

شورای نظامی امروزه تحت فشارهای داخلی و خارجی زیادی است و به نظر من با عقب نشینی موقت در ازای خرید وقت یا اعلام حکومت خود این فشار ها را دور بزند اما نیروهای معارض جز توسل به مقابله و جمع آوری میلیون ها نفر در خیابان ها راه دیگری ندارد، مسئله ای که بارها ثابت کرده توان انجام آن را دارد و می تواند نظامیان را به عقب نشینی وادار کند.

اما آن چیزی که مسلم است این است که سودان بعد از 30 ژوئن مانند قبل آن نخواهد بود.

اسامه شیخ - العالم

پربیننده ترین خبرها