اختلافات حریری و جنبلاط به کجا می انجامد؟

اختلافات حریری و جنبلاط به کجا می انجامد؟
شنبه 8 تير 1398 - 23:09

اختلافات سیاسی سعد حریری نخست وزیر و ولید جنبلاط رئیس حزب ترقی خواه سوسیالیست لبنان در چند روز گذشته بالا گرفته است.

العالم - لبنان

از چندی پیش کشمکش های سیاسی بین طرفداران حریری و جنبلاط بسیار افزایش یافت به نحوی که نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان برای حل اختلافات این دو طرف وساطت کرد اما آیا نبیه بری می تواند به این اختلافات پایان دهد یا اینکه اختلافات مذکور باعث جدایی همیشگی این دو طرف خواهد شد؟

وائل ابوفاعور وزیر صنایع و یکی از نزدیکان جنبلاط برای تلطیف اوضاع حاکم بر روابط حریری و جنبلاط گفت: روابط جریان المستقبل و حزب ترقی خواه سوسیالیست مستحکم و پایدار و مبتنی بر احترام متقابل و اعتقاد به آزادی و استقلال و حاکمیت لبنان است.

ابوفاعور گفت : با اینکه روابط در مرحله ای کوتاه تیره شده است ولی در چند روز آینده به استحکام و پایداری خود بازخواهد گشت.

ابوفاعور در مراسمی آموزشی در منطقه راشیا گفت : نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان با دستان وحدت بخش و معجزه آسای خود اختلاف بین دو متحد و دو دوست را برطرف خواهد کرد.

دوستان مشترک حریری و جنبلاط در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفتند: کشمکش های سیاسی بین حریری و جنبلاط به اوج خود رسیده است ولی باب وساطت باز است و میانجیان توانستند طرفداران دو طرف را به خویشتنداری وادار کنند و در صف مقدم میانجیان نبیه بری است که به تلاش خود برای حل اختلافات ادامه خواهد داد.

دوستان مشترک حریری و جنبلاط گفتند: نبیه بری به محض برگشتن از ایتالیا با حریری و جنبلاط دیدار خواهد کرد و تلاش خود را معطوف حل و فصل علل و عوامل اختلافات این دو طرف خواهد کرد.

این دوستان مشترک افزودند: نبیه بری از حریری و جنبلاط قول گرفته است که خویشتندار باشند و به انتقادهای رسانه ای متقابل خود خصوصاً توئیت های انتقادآمیز پایان دهند.

دوستان مشترک حریری و جنبلاط می گویند: اختلافات حریری و جنبلاط هر چقدر هم زیاد باشد، باعث نخواهد شد که این دو طرف برای همیشه روابط خود را با همدیگر قطع کنند و اگر به وساطت ها تن ندهند، سرانجام خودشان دچار ضعف و انزواء خواهند شد و افرادی همچون سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی می توانند این دو طرف را تحت تأثیر خود قرار دهند.

اختلافات بین حریری و جنبلاط از زمانی آغاز شد که اخباری درباره توافق حریری با جبران باسیل وزیر امور خارجه و رئیس حزب ملی آزاد درباره انتصاب مسئولان ارشد نهادهای کشوری و لشکری منتشر شد و جنبلاط معتقد است که سهمش از این انتصاب ها کمتر از حد انتظاراتش است.

ناظران سیاسی معتقدند که جنبلاط نمی خواهد با هیچ کسی خصوصاً "طلال ارسلان" رئیس "دروزی" حزب دمکرات در انتصاب مسئولان ارشد نهادهای کشوری و لشکری شریک باشد و می خواهد که مرکز ثقل تصمیمات سیاسی لبنان باشد تا همچون گذشته حرفی برای گفتن در امور داخلی و منطقه ای داشته باشد.

جنبلاط پی برده است که پس از توافق حریری و باسیل درباره انتصاب مسئولان ارشد نهادهای کشوری و لشکری اعتبار سال های گذشته خود را از دست خواهد داد به نحوی که در تصمیم گیری های داخلی باید نظر جنبلاط مد نظر قرار می گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها