تحلیل روز/

تأملاتی در ترور وزیر لبنانی

تأملاتی در ترور وزیر لبنانی
دوشنبه 10 تير 1398 - 01:15

صالح الغریب که یکشنبه در لبنان ترور شد، یکی از سه وزیری است که بعنوان سهم طایفه "دروز" در دولت کنونی لبنان حضور دارد.

العالم - لبنان

گرایش سیاسی الغریب طرفداری از روابط با سوریه و خط مقاومت است و انتخابش در راس وزارت امور مهاجران که در دولتهای قبلی توسط جریان مخالف مقاومت و دولت سوریه اداره می شد، بسیار مهم و معنا دار به شمار آمد.

وزیر شدن الغریب نتیجه ناکام ماندن ولید جنبلاط در تحقق زیاده خواهی اش برای در انحصار داشتن همه پستهای وزارتی دروزیان در دولت حریری بود، هرچند جنبلاط چند ماه بر این خواست خود پافشاری کرد و باعث تاخیر در تشکیل دولت شد، اما سرانجام ناگزیر شد به فرمولی توافقی با طلال ارسلان دیگر رهبر دروزیان تن دهد و میشل عون رئیس جمهورلبنان، صالح الغریب را بعنوان وزیر توافقی انتخاب کرد .

اشنایان به مسائل لبنان براین باورند که جنبلاط که از نظر سیاسی در جبهه مخالف خط مقاومت و سوریه قرار داشته و دارد، در پی تحولات منطقه ای و داخلی لبنان به سود جریان مقاومت بیش از پیش احساس هزیمت و تزلزل می کند و تقریبا با تمام جریانهای داخلی لبنان غیر از جریان قوات وابسته به جعجع دچار مشکل شده است. او مدعی است که از جانب نظام سوریه هدف قرار گرفته است. به همین جهت گفته می شود تنش هایی که در منطقه کوهستان محل زندگی دروزیان طی ماههای اخیر روی داده به نحوی با جریان جنبلاط که می کوشد عرصه را بر رقبای دروز خود تنگ کند، مرتبط بوده است .

حمله به کاروان صالح الغریب در شهر دروز نشین کفر متی و در نزدیکی خانه این وزیر، در حالی صورت گرفت که قرار بود در همان ساعت جبران باسیل وزیر امور خارجه وارد این شهر دروز نشین شود. از آن جهت که جریان وابسته به جنبلاط یبه صورت آشکار موافق این دیدار نبود، ظن غالب تحلیلگران براین است که هواداران او تحرکاتی را برای قدرت نمایی و ابراز حضور در این منطقه سازماندهی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها