جلسه شبانه سران اتحادیه اروپا برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا بی نتیجه پایان یافت

جلسه شبانه سران اتحادیه اروپا برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا بی نتیجه پایان یافت
دوشنبه 10 تير 1398 - 13:55

جلسه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا تا سحرگاه دوشنبه به درازا کشید اما درنهایت بی‌نتیجه ماند.

العالم - اروپا

پس از آنکه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در جلب نظر حامیان خود برای توافق با اسپانیا و فرانسه با شکست مواجه شد، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا اسامی مختلف در میان رهبران گروه‌های کوچک را از شب تا صبح به آزمون گذاشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سحرگاه دوشنبه، سران ۲۸ کشور اروپایی درحالی جلسه انتخاب رئیس کمیسیون اروپا را جهت صرف صبحانه ترک کردند که «فرانس تیمرمانس» سوسیالیست هلندی پیشتاز این رقابت، به‌خاطر مخالفت حزب مردم اروپا (EPP)‌ با محوریت مرکل، نتوانست اکثریت را کسب کند و جلسه شبانه بی‌نتیجه ماند.

«جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا در این باره گفت: «تا این لحظه توافقی حاصل نشده است».

تصاویر منتشر شده از جلسه نیمه‌شب گذشته نشان می‌دهد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در کنار متحدان خود از پرتغال، اسپانیا، هلند و بلژیک تلاش می‌کند دیگران را متقاعد کنند از تیمرمانس که پیش‌تر وزیر امور خارجه هلند بود حمایت کنند.

«لئو وردکار» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند گفت:‌ «اکثریت قاطع نخست‌وزیران عضو EPP باور ندارند که باید به‌راحتی از ریاست دست بکشند».

«بویکو بوریسف» نخست‌وزیر بلژیک نیز گفت: «مرکل رئیس حزب اتحاد دموکرات مسیحی است نه حزب EPP».

این نشست، سومین تلاش برای پر کردن ۵ مقام کلیدی گرداننده اتحادیه اروپا برای حداقل ۵ سال آینده است. رهبران اتحادیه اروپا امید داشتند ابتدا برای «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا جانشینی انتخاب کنند که به نوبه خود انتخاب جانشین برای «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا را تسهیل کند.

اختلاف رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در یک نشست ۲ روزه که ۲۱-۲۲ ژوئن برگزار شد، موجب به تعویق افتادن تعیین رهبران کمیسیون و شورای اروپایی شد.

در اجلاس گروه ۲۰ که روزهای جمعه و شنبه در شهر «اوساکا» ژاپن برگزار شد، طی توافقی قرار شد تیمرمانس رئیس کمیسیون اروپا شود و «مانفرد وبر» از حزب مردم اروپا ریاست پارلمان اروپا را عهده‌دار شود.

این تنگنای ایجاد شده نشان می‌دهد اتحادیه اروپا از مشکلات عمده در روند تصمیم‌گیری رنج می‌برد که بحران‌های زیادی طی سال‌های اخیر ایجاد کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها