واکنش نمایندگی چین در سازمان ملل به تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران

واکنش نمایندگی چین در سازمان ملل به تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران
دوشنبه 10 تير 1398 - 14:04

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل روز دوشنبه به روزنامه «چاینا دیلی» پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چین گفت که تحریم های آمریکا علیه ایران ناعادلانه، غیرقانونی و باعث تاسف است.

العالم ـ آسیا

«وو هایتایو» (WU Haitao) خاطر نشان کرد بسیاری از کشورها از اینکه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و پس از آن ایران را تحریم کرده، ابراز تاسف کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس تلاشی از سوی اروپا برای نجات برجام است، تاکید کرد که مقام های ایران بارها از آمریکا خواسته اند در مسیر تنش زدایی حرکت کند.

روزنامه از قول این مقام چینی نوشته است همه طرف های ذی ربط می خواهند مشکلاتی که در مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران دارند را به طور کامل برطرف کنند.

«ووهایتایو» خواستار آن شده است که کشورهای عضو توافق هسته ای و دیگر اعضای جامعه بین المللی برای کاستن از تنش ها، بهبود شرایط و برون رفت از این وضعیت تلاش کنند.

نشریه چاینا دیلی نوشته است که از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران حتی در خود آمریکا، تحریم های این کشور مانع بازگشت ایران به مذاکرات شده است.

این روزنامه اضافه کرد که ایران طبیعتاً می خواهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی بازگردد و تحریم ها را لغو کند و سپس ایران برای مذاکره با دولت آمریکا آماده خواهد بود.

«جو جی چیانگ» کارشناس و محقق دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای هم به چاینا دیلی گفته است که تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا در ارتباط با برجام و تحریم های ایران هرگز سازنده نبوده است.

وی می گوید که اگر آمریکا تصمیم به اعزام نیروی نظامی بیشتر به خاورمیانه بگیرد و یا راهبردهای گذشته خود را به همان شکل دنبال کند، حل مشکل سخت تر خواهد شد و تنش ها افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، محقق دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای همچنین تحریم های اخیر آمریکا علیه رهبری ایران را نمادین توصیف کرد و گفت که اینها نشان دهنده سخت گیری های بی مورد آمریکاست که تاثیرات محدودی هم دارد.

"جو" تحرکاتی از این دست را مایه تشدید تنش ها و افزایش خصومت بین دو طرف دانست و گفت که چنین راهبردهایی فقط می تواند تبعات منفی داشته باشد و طرف مقابل را به تلافی جویی وادارد.

پربیننده ترین خبرها