ترزا می از وعده اجرای بی‌قیدوشرط برگزیت توسط بوریس جانسون انتقاد کرد

ترزا می از وعده اجرای بی‌قیدوشرط برگزیت توسط بوریس جانسون انتقاد کرد
دوشنبه 10 تير 1398 - 15:15

نخست‌وزیر بریتانیا از اظهارات 'بوریس جانسون' نامزد جانشینی خود انتقاد کرد و گفت باید با توافقی خوب و نه با خروج بی قید و شرط از اتحادیه اروپا خارج شویم.

العالم - اروپا

«ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، سیاست «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین و کاندیدای مقام نخست‌وزیری این کشور در قبال خروج بی‌قیدوشرط از اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) را مورد انتقاد قرار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، ترزا می روز یک‌شنبه در آخرین حضورش به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در نشست اتحادیه اروپا گفت نخست‌وزیر بعدی بریتانیا باید درخصوص گذراندن توافق با بروکسل از سد مجلس عوام انگلیس تلاش کند.

او گفت: «همواره در این مورد کاملاً شفاف بوده‌ام که بهترین رویکرد برای بریتانیا، ابتدا حصول اطمینان از اجرای خواسته‌ای است که در سال ۲۰۱۶ مطرح شد، خروج از اتحادیه اروپا، اما این کار را باید با توافقی خوب انجام دهیم تا بتوانیم آن را به نحوی منظم پیش ببریم».

ترزا می گفت به‌خاطر دست‌آوردهایش در دوره نخست‌وزیری به خود افتخار می‌کند. وی افزود: «هنوز فکر می‌کنم باید توافقی خوب را مورد مذاکره قرار دهیم. من قادر نبودم اکثریتی را برای این توافق در پارلمان به‌دست آورم. این بر عهده جانشین من خواهد بود تا اکثریت را جلب کند و رأی [مردم برای خروج] را اجرا کند و ما را به جلو ببرد».

«ترزا می» در دوران نخست‌وزیری، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که پس از اجرایی شدن برگزیت از ایجاد «مرز سخت» بین ایرلند شمالی که استانی از بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.

خانم می، سه بار توافق با اتحادیه اروپا را که ترتیبات پشتیبان را نیز دربرمی‌گرفت سه بار به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند.

او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

خانم می به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.

جانسون که بیشترین شانس را برای تصاحب این مقام در اواخر ماه جولای دارد، پیش‌تر اعلام کرد اگر در انتخابات پیروز شود، با توافق یا بی‌توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

او یکی از رهبران کمپین برگزیت بود و توانست با وعده‌های فریبنده، بسیاری از مردم بریتانیا را ترغیب کند به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی دهند. وی روی بدنه اتوبوس قرمز رنگ معروف کمپین برگزیت خود نوشته بود: «هفته‌ای 350 میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌فرستیم».

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا و رقیب جانسون نیز روز گذشته با اعلام این‌که تفاوت چندانی با جانسون ندارد گفت که او هم در صورت انتخاب، تحت هر شرایطی در تاریخ ۳۱ اکتبر برگزیت را اجرایی می‌کند.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

این روزنامه نوشت در همین راستا، نمایندگان محافظه‌کار حامی هردو رقیب، برای جلوگیری از ضربه خوردن کسب‌وکارهای انگلیسی در تکاپو هستند هرطور که شده خطر وقوع خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق را به حداقل برسانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها