تحلیل روز/

رژیم صهیونیستی و بازگشت ایهود باراک؛ احتمال بر باد رفتن آیندۀ نتانیاهو

رژیم صهیونیستی و بازگشت ایهود باراک؛ احتمال بر باد رفتن آیندۀ نتانیاهو
چهارشنبه 12 تير 1398 - 11:36

سال 1999 اتفاق غیر منتظره ای افتاد سالی که حزب کار رژیم اشغالگر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را از قدرت برکنار کرد و ایهود باراک را به کرسی نخست وزیری نشاند.

العالم - تحلیل روز

مسیر تعامل متقابل باراک و نتانیاهو فراز و نشیب ها و اختلاف و اتفاق نظرهای فراوانی داشته است تا اینکه حزب کار دچار ناکامی های پیاپی شد و سرانجام به این وضعیت نابسامان رسید و پس از گذشت 20 سال که نتانیاهو در آن سال ها خود را قدرتمندترین رجل سیاسی رژیم اشغالگر نشان داد، به نظر می رسد که کابوس سال 1999 بار دیگر به سراغ نتانیاهو آمده است زیرا ایهود باراک اعلام کرده است که می خواهد به صحنه سیاسی برگردد و یک حزب جدید تشکیل دهد که تنها و مهمترین هدف این حزب به گفتۀ باراک "باید کابینۀ نتانیاهو را منحل کرد" است.

بازگشت باراک به صحنه سیاسی پیش زمینه ها و پیامدهایی خواهد داشت چرا که می خواهد بار سرزنش ناشی از نابسامانی وضعیت حزب کار را از دوش خود بردارد و خود را از اتهام تخریب حزب برهاند اتهامی که پس از موافقتش با تصدی وزارت جنگ در یکی از کابینه های نتانیاهو بین سال های 2009 و 2013 به وی وارد شد. بنابراین ایهود باراک هم اکنون می کوشد که طرفداران حزب کار را با بازگشت خود به صحنۀ سیاسی آرام کند و در این اوضاع و شرایط مهم رژیم اشغالگر اسرائیل لقب "منجی" را برای خود دست و پا کند.

ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در سپتامبر 2019 باعث تشویق ایهود باراک برای ورود قدرتمندانه به صحنۀ سیاسی با شعارهای پر سر و صدایی همچون "لزوم برکناری نتانیاهو" شد ولی مسأله مهمتر اینکه علل و عوامل فراوانی راه را برای بازگشت ایهود باراک به صحنۀ سیاسی هموار کرد:

اول- توافق آشکار (هر چند هنوز کامل نشده است) احزاب میانه خصوصاً پس از انتخابات گذشته و دستیابی حزب "آبی سفید" به اکثریت پارلمانی مثل حزب لیکود. باراک از همین شرایط برای اعلام بازگشتش به صحنۀ سیاسی استفاده کرد و کسانی مثل "بنی گانتس، گابی آشکنازی ویائیر لبید" را "همرزم" خواند. توافق احزاب میانه کمک مضاعفی به باراک برای احیای احزاب چپی و میانه خواهد کرد.

دوم- ایهود باراک برای رویارویی با نتانیاهو می کوشد از فرصت های فرارو تا برگزاری انتخابات استفاده کند و در همین راستا تلاش می کند که اختلافاتی را در حزب لیکود ایجاد کند و حرف و حدیث هایی هم درباره خروج برخی از اعضای مهم حزب لیکود از این حزب و پیوستن آنها به حزب جدید باراک شنیده شده است که "بنی بیگن" پسر مناحیم بیگن نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل یکی از این افراد است در حالی که بیگن در حزب لیکود یکی از سرشناس ترین افراد است. باراک همچنین می کوشد در قبال احزابی که مخالف خط و مشی سیاسی وی هستند، نرمش و انعطاف نشان بدهد و در همین راستا با قانون معافیت "دانش آموزان مدارس مذهبی از خدمت در ارتش" موافقت کرد و با همین کار شاید بتواند احزاب مذهبی را به سوی خود جذب کند ولی حزب "اسرائیل خانۀ ماست" به ریاست آویگدور لیبرمن مخالف این قانون است. همین قانون چند ماه پیش باعث انحلال کابینه نتانیاهو و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام شد. ناگفته نماند که تنها چارۀ نتانیاهو برای حفظ قدرت در دست خود چه بسا ائتلاف کردن با لیبرمن و نفتالی بنت (رئیس حزب "راست جدید") باشد.

سوم- ایهود باراک مخالف ائتلاف کردن با هیچ یک از فراکسیون های کنست خصوصاً فراکسیون "لیست عربی" نیست و گفته است که مخالف ائتلاف کردن با هیچ یک از تشکّل های سیاسی رژیم اشغالگر اسرائیل نیست. همین امر شاید به وی برای سرنگون کردن نتانیاهو کمک شایانی بکند ولی سرنگون کردن نتانیاهو کار آسانی نیست زیرا به نوشتۀ روزنامه "معاریو"، حزب لیکود و نتانیاهو جنگ رسانه ای علیه باراک به راه انداخته اند و وی را به "تضعیف قدرت اسرائیل صهیونیست" متهم می کنند.

گذشته از این، گزارش ها حاکیست که بازگشت ایهود باراک به عرصۀ سیاسی به نفع لابی های صهیونیستی خصوصاً لابی آمریکا است زیرا این لابی ها می خواهند از دست نتانیاهو راحت شوند چون نتانیاهو با وجود نزدیکی اش به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سنگی در مسیر اهداف این لابی ها محسوب می شود. بنابراین موفقیت حزب ایهود باراک نَه تنها آیندۀ نتانیاهو را به خطر خواهد انداخت و به باد خواهد داد بلکه احتمال اجرای طرح هایی همچون "معاملۀ قرن" را که در دوران نخست وزیری نتانیاهو مطرح شده، با مشکل مواجه خواهد کرد.

حسین الموسوی _ العالم

پربیننده ترین خبرها