تلاش ترکیه برای الحاق استان ادلب به مناطق تحت کنترل خود

تلاش ترکیه برای الحاق استان ادلب به مناطق تحت کنترل خود
شنبه 15 تير 1398 - 11:32

یک روزنامه نزدیک به قطر ادعا کرد که ترکیه در حال فراهم کردن مقدمات سیاسی و نظامی است تا استان ادلب را به مناطق تحت تسلط خود در شمال سوریه منضم کند.

العالم - سوریه

منابع معارض سوری از تحرکات مشکوک ترکیه در استان ادلب، در شمال غرب سوریه، خبر دادند.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- به نقل از این منابع گزارش داد که مسئولان ترکیه در صدد فراهم کردن مقدمات نظامی و سیاسی هستند تا پرونده استان ادلب را به زعم خود حل‌وفصل کنند.

استان ادلب تنها استان سوریه است که تقریبا به طور کامل هنوز تحت اشغال گروه‌های مسلح است. ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلافی به نام «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت. اکنون دیگر چنین ائتلافی وجود ندارد.

العربی الجدید تأکید کرد که استان ادلب، «به منطقه "شاخه زیتون" اضافه خواهد شد که شامل شهر و ریف عفرین و همچنین منطقه "سپر فرات" در ریف شمالی حلب است»؛ مناطقی که تحت تسلط کامل ترکیه و عناصر تروریستی تحت امر این کشور قرار دارد.

شاخه زیتون و سپر فرات نام عملیات‌های برون‌مرزی ترکیه در شمال سوریه است؛ سپر فرات از آگوست ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ ادامه داشت. در عملیات شاخه زیتون هم بر منطقه «عفرین» واقع در شمال استان حلب مسلط شدند. ترکیه این دو عملیات را با همکاری عناصر مسلح و تروریستی موسوم به گروهک «ارتش آزاد سوریه» انجام داد.

اما دولت سوریه، حضور نظامیان ترکیه در خاک خود را غیر قانونی و اشغالگری می‌داند و بارها بر لزوم خروج این نیروها از خاک سوریه تأکید کرده است.

العربی الجدید در ادامه، به نقل از منابع معارض سوری گزارش داد که ترکیه به «شخصیت‌های حاضر در ائتلاف معارض موسوم به «الائتلاف الوطنی» و همچنین نهاد موسوم به «دولت موقت» گفته است که مقدمات سیاسی و نظامی به زودی در ادلب انجام خواهد شد و آنان باید برای این مرحله آماده باشند».

منابع معارض ادعا کردند که مشکل اصلی برای این اقدامات ترکیه، حضور عناصر تروریستی «تحریر الشام» -جبه النصره سابق- است، ولی مسئولان ترکیه «به ما اعلام کردند که مسئله تحریر الشام اواخر امسال –با جنگ یا صلح- حل خواهد شد و هیچ گروه تندرویی وجود نخواهد داشت که مایه نگرانی منطقه‌ای و بین‌المللی در شمال غرب سوریه باشد. دولت موقت نیز نقش مهمی در اداره این منطقه خواهد داشت».

به گفته این منابع، دولت موقت که وابسته به معارضان است، کنترل «گذرگاه‌های مرزی بین سوریه و ترکیه را بر عهده خواهد گرفت و با درآمدهای مالی این گذرگاهها، خدمات اصلی به ساکنان منطقه ارائه خواهد شد».

منابع معارض همچنین تصریح کردند که معاون سرپرست (والی) استان هاتای ترکیه، مأموریت نظارت اداری و خدماتی در استان ادلب و مناطق اطراف را بر عهده خواهد داشت «تا راهکار سیاسی فراگیری برای بحران سوریه شکل بگیرد؛ مشروط بر اینکه ارتش ملی وابسته به معارضان سوری، مأموریت‌های نظامی و امنیتی را بر عهده گیرد».

منابع محلی حاضر در ادلب هم اعلام کردند که تحریر الشام، «دیگر مانند سابق، قدرت و نفوذ ندارد... و اختلافات در داخل کادر آن، موجب تضعیفش شده است».

این در حالی است که قرار بود ترکیه در جریان توافق با روسیه، مقدمات خروج عناصر تروریستی را از منطقه «عاری از سلاح» در ادلب فراهم کند؛ مسئله‌ای که هیچ گاه اجرایی نشد.

ارتش سوریه از 16 اردیبهشت ماه گذشته عملیاتی را در استان حماه آغاز و اعلام کرد که این استان و ادلب را از وجود گروههای تروریستی پاکسازی خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها