تحلیل روز/

انگلیس اسب تروآ ترامپ

انگلیس اسب تروآ ترامپ
شنبه 15 تير 1398 - 15:00

انسان نیاز به هوش بالا ندارد تا بفهمد که راهزنی دریایی انگلیس به دستور آمریکا انجام شد و هیچ ارتباطی به اجرای تحریم های یکجانبه علیه سوریه ندارد.

العالم - تحلیل روز

توقیف نفتکش برای سنجیدن واکنش ایران به احتمال ربوده شدن نفتکش های ایرانی توسط آمریکا محسوب می شود و این در حالیست که سیاست آمریکایی "به صفر رساندن صادرات نفتی ایران" ناکام ماند و واشنگتن نتوانست کشورهای جهان را نسبت به عواقب تعاملشان با ایران بترساند.

بی شک ایران جواب این تعدی را خواهد داد ولی فعلاً به آرامی پیش می رود. ایران پس از اعلام توقیف نفتکش سفیر انگلیس را به وزارت خارجه خود احضار کرد و خواستار آزادی فوری نفتکش شد و اگر راه های دیپلماتیک و حقوقی به بن بست برسد و نفتکش آزاد نشود، ایران برگ های لازم را برای تأمین منافع خود روی میز خواهد گذاشت و دشمنانش را پیش از دست زدن به هر اقدامی مجبور به هزاران بار فکر کردن خواهد کرد.

پیش از اینکه اسپانیا خود را از تعدی انگلیس مبرا بداند، وزارت خارجه ایران که این تعدی را دستور آمریکا می داند، سفیر انگلیس را به وزارت خارجه احضار کرد زیرا می داند که توقیف نفتکش اقدامی برای ایجاد اختلاف بین اروپا و ایران بود چون اروپا از همراهی با ترامپ در دشمنی با ایران مخالفت کرد.

دیدگاه فوری و روشن اسپانیا در قبال توقیف نفتکش پیامی برای انگلیس داشت که مضمون این پیام آنست که لندن منافع اروپا را برای تأمین منافع آمریکا نادیده گرفت. دیدگاه اسپانیا همچنین این پیام را به ایران داشت که اروپا خود را از اقدام انگلیسی – آمریکایی مبرا می داند.

توصیف "راهزنی دریایی" که ایران به اقدام توقیف نفتکش خود داده است، بیهوده نبوده است زیرا نفتکش پرچم پاناما را برافراشته بود. پاناما در لیست تحریم های آمریکا یا اروپا نیست. مساله دیگر اینکه نفتکش در آب های بین المللی توقیف شد. مساله عجیب تر اینکه انگلیس نفتکش را صدها مایل دورتر از سوریه توقیف کرد و بهانه اش برای توقیف نفتکش اینست که به نفتکش "مشکوک" شده بود و احتمال می داد که به سوی سوریه حرکت می کند و از خدمه برای پی بردن به مقصد واقعی نفتکش بازجویی می کند!

اگر تصور کنیم که نفتکش به سوی سوریه حرکت می کرده است، باید گفت که چرا نفت برای ملت سوریه ممنوع شده است؟ و آیا کشورها باید پایبند به سیاست یکجانبۀ اروپا و آمریکا برای تحریم ملت های جهان باشند؟

با توجه به روی کار آمدن احزاب راستی در انگلیس – کشوری که مؤید سیاست های نژادپرستانۀ ترامپ و نگاه بدبینانه اش به اتحادیه اروپا است – بریتانیای کبیر ترجیح داده است که به اسب تروآ ترامپ تبدیل شود تا بساط اتحادیه اروپا را برچیند خصوصاً اینکه انگلیس تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است و رد پای آمریکا در این تصمیم آشکار است. خلاصه اینکه کشورهای اتحادیه اروپا نباید از رفتارهای اسب تروآ ترامپ به سادگی و بی توجهی بگذرند زیرا آنچه امروز در تنگه جبل طارق اتفاق افتاد، فقط شامل حال ایران نمی شود بلکه شامل حال اتحادیه اروپا به عنوان یک تشکیلات نیز می شود.

ماجد حاتمي / العالم

پربیننده ترین خبرها