نماینده مجلس سوریه مطرح کرد؛

احتمال میانجیگری عمان در بحران سوریه

احتمال میانجیگری عمان در بحران سوریه
دوشنبه 17 تير 1398 - 20:49

یک نماینده مجلس سوریه با اشاره به سفر روز گذشته "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان به سوریه و دیدار او با "بشار اسد" رئیس جمهوری این کشور گفت: احتمال میانجیگری عمان در حل و فصل بحران سوریه وجود دارد.

العالم ـ سوریه

سهیل العبدالله خاطرنشان کرده، با نگاهی به سیاست خارجی سلطان نشین عمان از ابتدا تاکنون می‌توان به وجه تمایز آن با سیاست سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه در قبال سوریه پی برد.

وی یادآور شد: همچنین عمان در سخت‌ترین شرایط و در اوج بحران روابط کشورهای خلیج فارس با ایران، روابط خود با تهران را حفظ کرد و همواره در قبال آن مواضعی توأم با توازن اتخاذ کرده است.

این نماینده سوری که با ایرنا گفت و می کرد در توضیح این مطلب افزود: هرچند خیلی کم پیش آمده است که عمان از اجماع در تصمیم گیری های نشست سران شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، اما این تصمیمات در بسیاری از موارد فقط ظاهری بوده و با رویکرد سیاست خارجی عمان و منافع راهبردی آن همخوانی نداشته است؛ منافعی که معتقد است از طریق برقراری روابط خوب با کشورهای همسایه تضمین می‌شود.

نگاه عمان به سوریه براساس همین دیدگاه، راهبردی و بلندمدت است و از ابتدای جنگ علیه سوریه به تحولات آن توجه داشته است و بر این اساس سفارت دو کشور همچنان در طول سال‌های جنگ و ناآرامی در سوریه به فعالیت خود ادامه دادند و روابط دو کشور به هیچ وجه قطع نشد.

به نظر می‌رسد این رویکرد عمان مبتنی بر در نظر گرفتن احتمال ایفای نقش میانجی در سوریه بوده است؛ آنچه روشن و مسلم است اینکه سیاست خارجی عمان طولانی مدت و قوی و استوار است.

بن علوی دومین مقام بلندپایه عربی بعد از عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان است که از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور سفر کرده است.

همچنین "خیام الزعبی" استاد روابط بین الملل دانشگاه الفرات سوریه درخصوص سفر روز گذشته بن علوی به دمشق گفت: عمان تنها عضو شورای همکاری خلیج فارس است که روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را با سوریه قطع نکرد.

وی به ایرنا گفته، چه بسا سفر بن علوی به دمشق با هدف میانجیگری در بحران سوریه و تلاش برای گردآوردن گروه های مختلف سر یک میز مذاکره برای پایان دادن به بحران باشد.

الزعبی اظهار داشت: همچنین این سفر در چارچوب همکاری و هماهنگی و نیز رایزنی مداوم بین عمان و سوریه در قبال تحولات منطقه جا دارد به ویژه اینکه آمریکا و متحدانش در تلاش برای برهم زدن اوضاع منطقه و مانع تراشی در مسیر هرگونه تلاش برای حل و فصل بحران در سوریه هستند.

این سفر حامل این پیام است که روابط دیپلماتیک بین عمان و سوریه قوی و به دور از معاملات منطقه‌ای است و از این سفر این گونه برداشت می‌شود که عمان به دنبال ایفای نقش جدید در بحران سوریه است و در این خصوص می‌توان به دلایل زیر استناد کرد:

*عمان همواره به سوریه نزدیک بوده و امکان درک اوضاع آن را داشته است.

*عمان سیاست انعطاف پذیر را در روابط بین المللی و منطقه‌ای در پیش گرفته است که برگرفته از اصول سیاست خارجه این کشور مبتنی بر تحکیم امنیت و ثبات در منطقه است.

*روابط نزدیک آن با کشورهای مختلف می‌تواند امکان حل و فصل مشکلات و نزدیک کردن دیدگاه های مختلف را فراهم آورد.

پربیننده ترین خبرها