یمن؛ ریاض اندک‌اندک در اندیشه خروج آبرومند از ویتنام عربی

یمن؛ ریاض اندک‌اندک در اندیشه خروج آبرومند از ویتنام عربی
سه شنبه 18 تير 1398 - 10:50

القدس العربی با اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی یمن در مقابل عربستان و سامانه‌های پدافندی آمریکایی این کشور، نوشت، میدان‌دار اصلی نبرد اکنون یمنی‌ها هستند و بن‌سلمان در اندیشه خروج آبرومند از جنگ است.

العالم- عربستان سعودی

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی با عنوان «آیا جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده؟»، نوشت: با توجه به شاخص‌های واقعیت سیاسی و جنگ یمن در ماه‌های اخیر، ممکن است پاسخ این سوال مثبت باشد. در واقع عربستان سعودی به دنبال کسانی است که به آن کمک کنند تا از جنگ یا به تعبیری «ویتنام عربی» با حفظ آبرو خارج شود.

حسین مجدوبی نویسنده مغربی با اشاره به اینکه جنگ یمن با نتایجی فراتر از روابط عربستان و یمن پایان می‌یابد، افزود: این جنگ پس از بر باد رفتن امید تعدادی از کشورها برای دستیابی به پیروزی سریع و مهار گسترش ایران به رهبری عربستان سعودی و ایالات متحده که بزرگترین بازندگان سیاسی و نظامی جنگ و به میزان کم ‌تر آن، امارات عربی متحده است، پایان یافت.

در ادامه آمده است: تصمیم‌گیری در مورد جنگ یمن میان سه دولت سعودی، آمریکایی و اسرائیلی گرفته شد و هدف آن محدود کردن نفوذ ایران در یمن بود. پس از آنکه تهران تصمیم گرفت از حوثی‌ها حمایت کند، به دنبال آن، یمن توسط عربستان سعودی محاصره شد به همان شیوه‌ای که اسرائیل با حزب الله رفتار کرد.

القدس العربی نوشت: در عین حال، یک برنامه نسبتاً متفاوت آمریکایی و اسرائیلی برای جنگ یمن وجود داشته است: اعتقاد بر این است که این جنگ می‌تواند حضور ایران در خاک سوریه را با هدایت‌بخشی از شبه‌نظامیان شیعه به یمن، کاهش دهد. به جای اینکه آنها به طور گسترده در نزدیکی مرزهای سوریه با سرزمین‌ اشغالی فلسطین حضور داشته باشند.

این روزنامه تاکید کرد: اخیراً خلیج فارس بار دیگر مورد اهتمام جدی دولت آمریکا قرار گرفته در حالی که در دوره باراک اوباما این حوزه از جمله پرونده‌های ثانویه به شمار می‌رفت. پس از گذشت چهار سال از وقوع جنگ اهداف ترسیم شده آن به دست نیامد و حاکمان به طور جدی در جستجوی راه حلی آبرومندانه برای خروج از باتلاق یمن هستند آن هم پس از اینکه جنگ یمن به فرسایش سیاسی، مالی و نظامی آل سعود منجر شد.

نویسنده یادداشت گفت: درس‌های الهام گرفته شده از جنگ یمن بسیار است و مهم‌ترین آن این است:

یکی از مهم‌ترین وقایع نظامی در این جنگ این بود که در نوامبر 2017، حوثی‌ها اولین موشک بالستیک را به سرزمین عربستان شلیک کردند و سامانه آمریکایی پاترویت نتوانست آن را رهگیری کند. گزارش دسامبر همان سال نیویورک تایمز بر اساس پژوهش‌های ارزیابی مرکزی در کالیفرنیا زنگ خطر را به صدا درآورد.

در این گزارش آمده بود: «جنگ در یمن تأثیر منفی بر امنیت ملی ایالات متحده دارد، زیرا پاتریوت، قطعه مهم اسلحه آمریکایی، در رهگیری موشک‌های بالستیک یمنی غیر پیشرفته دچار مشکل شده است». بعدها، با حمایت کارشناسان آمریکایی، عربستان سعودی، شش موشک پاتریوت را به هر موشک بالستیک اختصاص داد با این وجود باز برخی موشک‌های بالستیک از رصد سامانه دفاعی عربستان در رفته و به اهداف خود اصابت می‌کرد.

واقعه دوم حمله یک ماه پیش حوثی‌ها به فرودگاه أبها عربستان بود که بار دیگر زنگ خطر و نگرانی را در کشورهای و کشورهای دیگری نظیر آمریکا، انگلیس فرانسه و سرزمین‌های اشغالی به صدا درآورد، چون این بار حرفِ موشک‌های نقطه زن بود، نه موشک‌های بالستیک معمولی؛ بنابراین این سوال مطرح شد که اگر یک فروند موشک یمنی با فناوری محدود ایرانی موفق عمل می‌کند، موشک‌های واقعی ایران چگونه خواهد بود؟. اینها از عواملی است که آمریکا و اسرائیل را از حمله به ایران بازمی‌دارد با وجود اینکه تهدیدهای بسیاری درباره جنگ مطرح می‌کنند.

در بعد نظامی سلاح آمریکا با شکستی واقعی روبه‌رو شد زیرا سامانه موشک‌های پاتریوت در رهگیری موشک‌های بالستیکی که نسبتاً ابتدایی محسوب می‌شود، ناکام بوده است؛ آن وقت در برابر موشک‌های بسیار پیشرفته روسی و چینی چه کار خواهد کرد؟

همین تحول نظامی بود که ترکیه عضو ناتو را ترغیب کرد با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 قرارداد ببندد؛ تصمیمی که موجب بحران واقعی در ناتو خواهد شد.

نکته بسیار مهم دیگر این است که باید گفت عربستان از جمله پنج کشور اول خریدار سلاح غرب در دنیاست؛ اما زرادخانه نظامی غول‌پیکر آن نتوانسته به یک پیروزی بر جنبش مسلحانه‌ای نظیر حوثی‌ها دست یابد. این موضوع برای بسیاری از کشورهایی درس شود که اعتقاد دارند امضای معاملات بزرگ نظامی به معنای قدرت نظامی و دستیابی به پیروزی در جنگ است، اما جنگ یمن نادرستی این نظریه را ثابت کرد.

در برهه اخیر، تقریباً روزی نیست که اخباری از حمله موفق پهپادهای حوثی به فرودگاه‌های ابها و جازان خبر ندهد و این احتمال وجود دارد که این حملات در چارچوب غافلگیری‌های جنگ یمن به ریاض، ابوظبی و دبی هم کشیده شود.

سامانه‌های پدافند عربستان در رهگیری این پهپادها ناکام بوده و اوضاع ادامه پیدا می‌کند و به طرز وحشتناکی وخیم می‌شود چون حوثی‌ها هم اینک میدان‌دار جنگ هستند.

القدس العربی نوشت: مسئله محدود به شکست نظامی غیرعلنی عربستان نیست بلکه طولانی شدن جنگ و راهبرد به فرسایش کشیدن دشمن که حوثی‌ها با کمک ایران دنبال می‌کنند منجر به تضعیف خاندان سعودی و در رأس آن محمد بن سلمان، در برابر افکار عمومی عربستان شده است.

معادله‌ای که آل سعود را در برابر شهروندانش در مضیقه قرار داده این است که علیه ملت و بخصوص مخالفان خود از خشونت افراطی استفاده می‌کند اما در برابر حوثی‌ها کاملا ناتوان است.

کما اینکه انتقال هدف جنگ از دفاع از مشروعیت (ادعایی) عبدربه منصور هادی و بیرون کردن حوثی‌ها، به جنگی که هم اینک حامل صفات جرایم غیرانسانی است عربستان را در برابر جامعه بین المللی به طرز بی‌سابقه‌ای در تنگنا قرار می‌دهد آن هم پس از اینکه کشورهای عربی نظیر مغرب و اردن از ریاض دست کشیدند و اخیرا هم امارات تمایل خود برای خروج از جنگ را اعلام کرده است.

القدس العربی افزود: کشورهای غربی هم در حال تجدید نظیر در معاملات خود با ریاض هستند؛ عربستان در طول سال‌های گذشته میانجیگری‌های سیاسی را نپذیرفته و معتقد بود که بر حوثی‌ها پیروز می‌شود و این یعنی بر ایران پیروز شده و نفوذ شیعی سیاسی و نظامی آن را در شبه جزیره عربی متوقف می‌کند؛ اما همه نقشه‌های آل سعود در یمن شکست خورده و هم اینک به دنبال شروع جنگ فرسایشی یمن علیه ریاض و اطمینان از مسأله عدم وقوع جنگ آمریکا با ایران، دغدغه محمد بن سلمان بررسی بی سر و صدای خروج آبرومندانه از جنگ یمن است ولو اینکه در ازای آن باید مجبور باشد غرامت چند میلیاردی برای بازسازی خرابی‌های جنگ در یمن بپردازد. جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده است و تا قبل از پایان سال جاری میلادی به تاریخ می‌پیوندد.

فارس

پربیننده ترین خبرها