ظریف: توجیه‌های لندن برای توقیف نفتکش ایرانی، «بچگانه و مضحک» است/ سیاست های جدید امارات به نفع دولت این کشور خواهد بود/ آمریکا تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کند، تنش‌ها کاهش می یابد

ظریف: توجیه‌های لندن برای توقیف نفتکش ایرانی، «بچگانه و مضحک» است/ سیاست های جدید امارات به نفع دولت این کشور خواهد بود/ آمریکا تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کند، تنش‌ها کاهش می یابد
پنج‌شنبه 20 تير 1398 - 17:57

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین از توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس در جبل الطارق انتقاد کرد و گفت که توجیه‌های لندن برای این کار، «بچگانه و مضحک» است.

العالم - ایران / سیاسی

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی اختصاصی با شبکه المیادین، گفت: گروه "ب" متشکل از نتانیاهو و بولتون بود و بن سلمان و بن زاید بعداً به آن ملحق شدند و این دو می توانند از آن خارج شوند و از این مساله استقبال می کنیم، ما تمایل نداریم که همسایگان ما در منطقه به گروه جدید ملحق شوند و می خواهیم که به آغوش منطقه بازگردند.

وی یادآور شد: تصمیمات آنها (عربستان و امارات ) فقط علیه ایران نیست، ببینید که آن ها علیه یمن چه کار می کنند؟ آیا قطر متحد ما بود که بخواهند علیه این کشور تصمیماتی را اتخاذ کنند؟ آیا سودان متحد ما بود؟ اگر دخالت ایران نبود، آن ها می خواستند قطری ها را محاصره کنند و آن ها را درتنگنا قرار دهند.

ظریف یادآور شد: می خواهیم که نه فقط امارات، بلکه عربستان نیز به مسیر گفت و گو و همکاری در منطقه بازگردند، از اینکه این دو کشور (عربستان و امارات ) از جنبش مخالف صلح تشکیل شده در امریکا از طریق بولتون و نتانیاهو جدا شوند، استقبال می کنیم؛ قطعاً، امکان خروج از این جنبش برای آن ها وجود دارد و ما آماده ایم که به عنوان دوست و برادر دینی و همسایه و هم پیمان از آن ها دفاع کنیم.

وی یادآور شد: شواهدی دال بر این وجود دارد که امارات احتمال دارد سیاست های جدیدی را در منطقه دنبال کند و این به نفع دولت این کشور خواهد بود.

ظریف درخصوص مبارزه ایران با تروریست در منطقه گفت: مردم عراق و سوریه نقش اساسی را ایفا کردند، ولی ما خون های زیادی را داده ایم، آیا چنین چیزی را از آمریکا و رژیم صهیونیستی انتظار دارید؟

وزیرخارجه خاطرنشان کرد:

برای جنگ و تنش و رویارویی تلاش نمی کند، اما اگر رودرروی ما قرار گیرند، حتماً پاسخ محکمی به آن ها خواهیم داد، ایران آماده مقابله با هر نوع تهدیدی در هر سطحی از سوی آمریکا است، ایران کشوری مقتدر است و آمادگی این رویارویی را دارد.

وی یادآور شد: با وجود همه حمایت هایی که از صدام شد و با وجود همه فشارهایی که به ما تحمیل شد، ما در برابر صدام مقاومت کردیم، با وجود اینکه بودجه نظامی ما در مقایسه با بودجه عربستان و امارات، کم و ناچیز است، ما امروز از مقتدرترین کشورهای منطقه هستیم.

ظریف با اشاره به پیشنهاد های مطرح شده از سوی فرانسه، اظهار داشت: فرانسوی ها برای ارائه راه کاری به منظور کاهش تنش تلاش می کنند، جنگ، جنگ اقتصادی است، امکان پایان یافتن این تنش ها از طریق متوقف کردن تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران وجود دارد، فرانسوی ها تلاش می کنند تا آمریکا تحریم ها را کنار بگذارد و موفقیت آن ها در گرو میزان همکاری آمریکایی هاست، فرانسوی ها اعلام کرده اند که میانجی نیستند، بلکه تلاش خود را به کار می گیرند و ما هم از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال می کنیم .

ظریف افزود: ما همچنین از هر تلاشی برای بازگرداندن توافق هسته ای به مرحله اجرایی آن به عنوان یک دستاورد بین المللی استقبال می کنیم، درصورت متوقف شدن تحریم های آمریکا یا عمل کر دن اروپایی ها به تعهدات خود ، هم اقدامات ما قابل بازگشت است.

وی یادآور شد: این پیام آشکارا به نماینده رئیس جمهوری فرانسه منتقل شده است و وی ، گزارش را دراین باره به مکرون ارائه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران از اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق انتقاد کرد و گفت: اقدام انگلیس علیه کشتی، دزدی دریایی است و آشکار است که این اقدام به خواسته آمریکا صورت گرفته است، تحریم های نفتی علیه سوریه، ادعاهای بی معناست و اتحادیه اروپا خود با این تحریم های فرامرزی مخالف است.

ظریف گفت: آمریکایی ها در پاسخ به این "علاقه"، به سفیر انگلیس و نخست‌وزیر و دولت این کشور توهین کردند، بهترین دلیل برای انزوای آمریکا، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای است، آمریکایی ها بار دیگر اثبات کردند که دیپلماسی ایران، توانست آن ها را در جهان منزوی کند، این انزوای سیاسی برای آمریکا ست و انزوای اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: آمریکایی ها از قدرت دلار بیش از حد معمول سو استفاده می کنند و این امر باعث می شود که دلار به تدریج امتیاز و ارزش خود را از دست بدهد.

پربیننده ترین خبرها