تحلیل روز/

کمیته بررسی قانون اساسی سوریه

کمیته بررسی قانون اساسی سوریه
شنبه 22 تير 1398 - 12:24

17 ماه از آغاز مذاکرات سوچی روسیه برای تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی سوریه می گذرد.

العالم - سوریه

گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در چارچوب تلاش های صورت گرفته برای تشکیل دوباره این کمیته، وارد دمشق شده و با ولید معلم، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر سوریه دیدار کرد. خبرها حکایت از پیشرفت چشمگیر در روند شکل گیری این کمیته دارند. در این دیدار دمشق بار دیگر بر پایبندی خود به دو اصل غیر قابل مذاکره یعنی حاکمیت ملی و مشارکت هر چه بیشتر و گسترده تر اقشار مختلف ملت سوریه در حکومت تأکید کرده است.

جو حاکم بر این گفتگوی بسیار مثبت توصیف شده است و دیپلماسی سوریه توانست نظر خود را درباره مکانیسم کار کمیته بررسی قانون اساسی و اسامی نامزدها و نمایندگان اقشار مختلف مردم به کرسی بنشاند.

در خصوص مکانیسم رأی گیری نیز دمشق ترجیح می دهد توافق کاملی بین همه آرا وجود داشته باشد - اما در صورت بروز اختلاف – توافق شد که نسبت آرا کمتر از 75 درصد از آرای حضار نباشد.

دمشق و نماینده ویژه سازمان ملل چند ماه پیش توافق کرده بودند که ریاست کمیته نیز "مشترک" باشد حتی اسم دو رئیس کمیته هم مشخص شد اما در شرایطی کنونی افشا نخواهند شد.

احتمال می رود که پدرسون جزئیات بیشتری را در روزهای آینده اعلام کند. این در حالی است که دمشق بارها تاکید کرده است که روند قانون اساسی، مسأله داخلی سوریه است و تنها ملت سوریه می تواند رهبری این فرآیند را به دست بگیرد و سرنوشت خود را به دور از مداخله بیگانگان و بر اساس منافع خود، تعیین کنند.

پدرسون در تشریح نتایج سفر خود به دمشق گفت که چیزی به حصول توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی نمانده است. وی خاطرنشان کرد: معتقدم به زودی شاهد توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی خواهیم بود.

همزمان میخاییل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور از برگزاری نشست آستانه درباره بحران سوریه در روزهای اول و دوم آگوست – به عنوان پیشرفت چشمگیر دیگری در این خصوص - در "نور سلطان"، پایتخت قزاقستان خبر داد.

بوگدانف گفت: زمان برگزاری این نشست با توافق همه طرف های شرکت کننده، مشخص شده است.

وی افزود: ایده های مشخص و عینی مطرح شده اند که زمینه توافق نهایی بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی را و یک سوم باقیمانده آن را فراهم می کنند. بنابراین برداشت حاکم این است که پیشرفت چشمگیری به دست خواهد آمد اما نمی توان آن را – حداقل تا این لحظه – توافق کامل خواند. مخصوصا اگر طرف مقابل یعنی مخالفان و در ورای آنها حامیان و هواداران گروه موسوم به "کمیته مذاکرات سوریه" بر تفسیر اصطلاحات و عباراتی چون مکانیسم عملکرد این کمیته و میزان اختیارات آن اصرار داشته باشند. چرا که آنها هنوز هم به دنبال تحقق توهماتی هستند که طی سالهای گذشته از دستیابی به آن ناکام مانده اند.

  • محمود غريب

پربیننده ترین خبرها