گزارش اشپیگل از انتظار مضحک آمریکا از ایران

گزارش اشپیگل از انتظار مضحک آمریکا از ایران
يکشنبه 23 تير 1398 - 12:08

نشریه آلمانی اشپیگل نوشت : آمریکا درحالی که از توافقنامه برجام به طور یکجانبه خارج شده است اما انتظار دارد ایران همچنان به تعهدات هسته ای اش پایبند بماند.

العالم - اروپا

اشپیگل در گزارشی از انتظار مضحک آمریکا برای متعهد ماندن ایران به برجام تاکید کرد که این کشور در حالی چنین توقعی دارد که یک سال پیش بدون هیچ دلیلی و به صورت یکجانبه از این توافق بین المللی خارج شده است.

در پی این اقدام آمریکا و پس از یک سال بی عملی طرف‌های اروپایی برجام در قبال آن، ایران با دادن دو اولتیماتوم ۶۰ روزه، اقدام به افزایش میزان اورانیوم غنی شده خود به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و نیز افزایش سطح غنی سازی به بیش از ۳.۶۷ درصد (طبق الزامات برجام) کرد.

بر این اساس ایران اعلام کرده است که اگر خواسته‌هایش از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام برآورده نشود، هر ۶۰ روز یکبار اولتیماتوم جدیدی داده و گام دیگری در راستای کاهش تعهدات برجامی خود برمی دارد.

در همین رابطه ایران تهدید کرده است که در پایان اولتیماتوم سوم که اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) به پایان می‌رسد، اقدام به افزایش شمار سانتریفیوژ ها و یا افزایش سطح غنی سازی تا ۲۰ درصد می‌کند.

با این حال واکنش‌های ایران، خشم آمریکا را به دنبال داشته و مقامات واشنگتن با تاکید بر لزوم پایبندی تهران به برجام، از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور خبر داده اند.

هفته نامه ساندی میل یک هفته پیش بخشی از گزارش محرمانه «کیم داراک» سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن را منتشر کرد که او در آن، ترامپ را فردی بی عرضه و بی کفایت توصیف و تصریح کرد که ریاست جمهوری وی ممکن است به رسوایی ختم شود.

به نوشته داراک تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک خرابکاری دیپلماتیک بود که از سوی رئیس جمهوری آمریکا به دلایل شخصی و اینکه برجام توسط اوباما توافق شده، اتخاذ شد.

پربیننده ترین خبرها