در گفت‌وگو با العالم مطرح شد؛

چرا هیئت ریاض دوباره به مذاکرات یمن برگشت؟

دوشنبه 24 تير 1398 - 09:50

"احمد الحبیشی"، مشاور رسانه ای شورای عالی سیاسی یمن ضمن تشریح علل خروج نیروهای امارات از یمن، بازگشت هیئت سعودی به مذاکرات یمن را ناشی از شکست و ناکامی این کشور در میدان کارزار دانست.

العالم - یمن

الحبیشی به شبکه خبری العالم گفت: بازگشت هیئت سعودی به مذاکرات یمن، نتیجه شکست و ناکامی این کشور و در واقع دنباله مجموعه شکست های پی در پی مزدوران و دولت عبدربه منصور هادی پس از امضای توافق استکهلم بوده است؛ آنها همیشه دروغ می گویند. ما از بندر الحدیده به محل مذاکرات در دریای سرخ حرکت کردیم حال آنکه آنها ادعا می کنند که این بندر را اشغال کرده و در آنجا حضور دارند در حالی از جای دیگری آمده بودند.

وی افزود: آنها تلاش زیادی برای شکست راه حل سیاسی کردند و عبد ربه منصور هادی و تمام مزدوران متجاوز پیوسته در بوق دمیده اند که راه حل سیاسی غیر ممکن است و راهی جز راه حل نظامی وجود ندارد. در حالی که همین متجاوزان تکلیفشان با خودشان روشن نیست گاه خواستار راه حل سیاسی هستند و گاه راه حل نظامی. اما اکنون خواستار راه حل سیاسی هستند زیرا از موازنه قوا در سطوح میدانی آگاهی یافته اند. آنها اکنون شکست خورده و به سر جای اولشان برگشته اند بدون اینکه بتوانند گامی به جلو بردارند. آنها سعی کردند صلاحیت نماینده ویژه سازمان ملل در یمن را زیر سوال ببرند و او را به جانبداری از ارتش و کمیته های مردمی یمن متهم کنند اما شکست خوردند. لذا با حقارت به سر جای اولشان برگشتند.

الحبیشی در ادامه گفت: امروز مشاور محمد بن زاید، حاکم امارات در گفتگو با سی ان ان قاطعانه گفت که تصمیم امارات برای خروج از یمن، تصمیم نهایی است و دلیل این تصمیم را به بن بست رسیدن راه حل نظامی عنوان کرد اما نگفت به خاطر تلاش های صورت گفته برای ایجاد راه حل سیاسی عقب نشینی کرده است.

وی مدعی شد که خروج نیروهای اماراتی از یمن، ناشی از بحرانی شدن اوضاع منطقه در خلیج فارس و پیامدها و خطرات آن برای امارات بوده است. این در حالی است که همه می دانیم ایران به برکت قدرت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی خود، پیروزی هایی را به دست آورده است.

الحبیشی در ادامه تصریح کرد: به نظر من در نگاه کلی، خروج نیروهای اماراتی از یمن ناشی از فروپاشی نظامی و سیاسی درونی در ائتلاف متجاوز است. این عقب نشینی قبل از هر چیز نشان می دهد که ائتلاف کشورهای متجاوز از درون فرو پاشیده است؛ و این فروپاشی از مدتها قبل شروع شده و اکنون به اوج خود رسیده است. مزدوران متجاوز پس از شکست در جبهه های جنگ، عقب کشیده اند. برخی تیپ ها خود را با تمام تجهیزات و افراد و سلاح تسلیم کرده اند. در برخی جبهه ها عقب نشینی همچنان ادامه دارد. هم اکنون شاهد بازگشت تعدادی از سیاست مداران و نظامیان و خبرنگاران به آغوش صنعا هستیم؛ آنها اکنون به اشتباه خود پی برده و فهمیده اند که راه تجاوز و مزدوری بسته است؛ ما هم آنها را می پذیریم.

وی در ادامه گفت: من خودم، به عنوان مشاور شورای عالی سیاسی از دولت و نهادهای دولتی می خواهم با پدیده بازگشت افراد، تعامل مثبتی داشته باشد تا بتوانیم به این وسیله افراد بیشتری را به بازگشت تشویق کنیم. ما باید با استفاده از فروپاشی نظامی و سیاسی ائتلاف متجاوز، مواضع خودمان را هر بیشتر محکم کنیم. ما اکنون باید بیش از گذشته بر مواضع و اصول خود پافشاری کنیم. ما در حال حاضر در حال پیشروی در سطوح سیاسی و نظامی و رسانه ای هستیم و دشمن در حال عقب نشینی است. همانطور که سید حسن نصر الله گفتند برخی طرف های سوم سعی می کنند به جنگ در یمن و بحران منطقه خاتمه دهند.

پربیننده ترین خبرها