"رابطان" مورد نظر موگرینی در پرونده هسته ای ایران چرا نگرانند؟

دوشنبه 24 تير 1398 - 21:31

خبر :

موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه گفت: در گفت‌وگوهایم با بسیاری از رابطان، از جمله رابطان در منطقه در این روزها متوجه شده‌ام که همه، من‌جمله آنها که دیدگاه انتقادی بیشتری نسبت به برجام داشتند امروز از ایران می‌‌خواهند که به این توافق احترام بگذارد؛ حتی کسانی که منتقد توافق بودند و آن را موثر نمی‌دانستند

تحلیل:

- اگر چه آنچنان که قابل پیش بینی بود دستاورد چشمگیری از نسشت وزرای خارجه اتحادیه اروپا حاصل نشده است اما تأکیدات موگرینی بر لزوم بازگشت ایران به شرایط قبل از مهلت 60 روزه اول نشان می‌دهد که اروپا و البته دیگران بشکلی ویژه نگران عملیاتی شدن اخطارهای ایران هستند و در عین حال عزم ایران را در این مسیر کاملاً جزم ارزیابی می‌کنند.

- در کلام موگرینی عبارت "رابطان" شامل دو دسته منتقدان توافق هسته ای و منتقدان افراطی این توافق معرفی شده است. براحتی می‌توان از این عبارت استنباط کرد که نگران ترین منتقدان توافق هسته ای هم در منطقه و هم در خارج از آن و البته بیمناک ترین آنها آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه ای آنها هستند.

- روشن‌ترین دلیل بر این مسأله میانجیگرانی هستند که بعضاً با تهدید و اغلب با گفتگو می‌کوشند تا راه میانه ای پیدا و معرفی کنند که هم ایران از مواضعش در بازگشت به شرایط قبل چشم پوشی کند و هم باصطلاح حرف آمریکا در تحریم ایران دوتا نشود. جزئیات لو رفته از پیشنهادهای فرانسوی‌ها به ایران درخصوص برجام دقیقاً موید این مساله است.

- امروز موگرینی از به نتیجه رسیدن بخشی از تراکنش‌های اینستکس طی روزهای آینده و توسعه آن در زمان‌های آتی در دیگر دول اروپایی سخن گفت این در حالی است که از دیدگاه جمهوری اسلامی اینستکس تنها مقدمه ای بر11 تعهدد اروپا درقالب ایران پس ازخروج آمریکا از برجام است.

-زمان فراروی اروپاییان و البته آمریکا بشدت تنگ است آیا اروپا تا سر رسید 60روزه دوم وعده داه شده از سوی ایران اقدامی اساسی انجام خواهد داد یا اینکه با ادامه سیاست بی‌عملی و همچنین امیدواری به بازگشت ایرانیان از مواضعشان صبر خواهد کرد؟ این را آینده نشان می‌دهد اما آنچه مسلم است اینکه حالا اروپاییان از ناحیه آمریکا هم تحت فشار شدید قرار گرفته اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها