سفیر ایران در کوبا: آمریکا و برخی متحدان آن، منافع خود را در هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه می بینند

سفیر ایران در کوبا: آمریکا و برخی متحدان آن، منافع خود را در هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه می بینند
شنبه 29 تير 1398 - 09:19

«رشید بیات مختاری» سفیر تهران در هاوانا در مصاحبه با تلویزیون ملی کوبا گفت: آمریکا و برخی متحدان آن، منافع خود را در از بین بردن برجام و ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه می‌بینند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

تلویزیون ملی کوبا جمعه شب به وقت تهران در گزارشی درباره ایران در برنامه «روز بخیر» به توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، ثمره انقلاب اسلامی برای مردم منطقه و جهان، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، پاسخ تهران به خروج یکجانبه کاخ سفید از برجام، تهدیدات روزهای اخیر مقامات آمریکایی و واکنش های تهران به آن و روابط دو جانبه جمهوری اسلامی و کوبا پرداخت.

سفیر تهران در هاوانا در پاسخ به پرسش های مجری برنامه در باره برجام، گفت که ایران کشوری صلح جو و اهل گفت وگو است و در طول دو سال مذاکره فشرده با اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین، انگلیس موسوم به ۱+۵ در باره برنامه هسته ای خود به یک توافق مهم بین المللی دست یافت تا بخت صلح از طریق گفت وگو استحکام یابد.

وی اضافه کرد که کشورهای استعمارگر و امپریالیستی به دنبال القای این هستند که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است. در طول بیش از دو سال مذاکرات سخت و فشرده برجام، ثابت کردیم که این ادعا کذب است.

بیات مختاری ادامه داد: دستیابی به توافق هسته ای موسوم به برجام امری بسیار دشوار بود. اما سال گذشته ایالات متحده آمریکا به طور یکجانبه و غیرقانونی از این توافق بین المللی خارج شد. در مقابل این اقدام غیر قانونی، ایران در عین اتخاذ شیوه صبر راهبردی ، همیشه اعلام کرده است که در صورتی پایبند به برجام خواهد بود که تحریم‌ها علیه کشور ما برداشته و مردم از منافع اقتصادی حاصل از برجام منتفع شوند.

مجری برنامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌های لغو شده در برجام از سوی دونالد ترامپ، گفت که جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات ایذایی آمریکا به کاهش تعهدات خود از جمله آغاز غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصد پرداخت.

سفیر ایران در پاسخ به پرسش هایی درباره توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران در تنگه جبل الطارق گفت که متأسفانه ایالات متحده و برخی متحدان آمریکا در منطقه، منافع خود را در از بین بردن برجام و ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه می‌بینند. شما از حوادث اخیر در منطقه از جمله تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی کشورمان و سرنگونی این پهپاد متجاوز توسط ایران مطلع هستید. در این رابطه ایران نه تنها سریع و منطقی عمل کرد بلکه توانسته کنترل وضع را حفظ کند تا کشور و منطقه به سمت یک جنگ غیر قابل کنترل کشیده نشود.

وی ادامه داد: ما اقداماتی مانند توقیف نفتکش ایرانی را در واقع به مثابه دزدی دریایی تلقی می‌کنیم و بارها اعلام کرده‌ایم که تنها راه برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران، احترام به ملت و تمدن چند هزار ساله ایران است”.

بنابر گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا، آخرین بخش این برنامه به وضعیت روابط اقتصادی دو جانبه و طرح مواضع جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با سفیر کشورمان در کوبا اختصاص داشت. در این مصاحبه ضمن اشاره به آغاز فصل جدید همکاری ها مهم فیمابین در حوزه زیست فناوری، تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و کوبا در حوزه بیوتکنولوژی و تاثیر آن بر ارتقاء سلامت دو ملت پرداخته شد.

وی ضمن تشریح زمینه های مستعد همکاری و ظرفیت های موجود در جمهوری اسلامی ایران در عرصه های نانوتکنولوژی، سلولهای پایه و صنایع کوچک، آمادگی شرکت های ایرانی برای حضور در صنایع لبنیات و برق - آبی کوبا و ابراز تمایل متقابل کوبا برای همکاری در این زمینه را از جمله موارد مستعد برای گسترش همکاری ها اعلام کرد. سفیر کشورمان با اشاره 18 توافق همکاری امضاء شده طی سه سال گذشته بر پیگیری لازم جهت اجرایی و عملیاتی کردن این توافقات تاکید و درپایان آینده مناسبات اقتصادی دو کشور را روشن ارزیابی کرد.

پربیننده ترین خبرها