فرانسه خواستار آزادی نفتکش بریتانیایی شد

فرانسه خواستار آزادی نفتکش بریتانیایی شد
شنبه 29 تير 1398 - 14:55

فرانسه خواستار آزادی نفتکش بریتانیایی توقیف شده از سوی ایران در "سریعترین زمان" شد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در بیانیه ای از مقامات ایرانی درخواست کرد تا "در اسرع وقت" نفتکش بریتانیایی را که روز جمعه توقیف شد، آزاد کنند.
در این بیانیه آمده است: " ما از مقامات ایرانی می خواهیم تا در اسرع وقت نفتکش و خدمه آن را آزاد کند و به اصول آزادی دریانوردی در خلیج فارس احترام بگذارد. "

وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه از توقیف تفتکش بریتانیایی به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرد: «چنین عملی، به کاهش ضروری تنش‌ها در منطقه ضربه می‌زند."
ما این عمل را محکوم و همبستگی‌مان را با بریتانیا اعلام می‌کنیم.»

جمعه شب گذشته یک نفتکش انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه توقیف شد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه با تأیید این خبر اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

تفنگداران نیروی دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه جاری ابر نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در جبل الطارق با ادعای این که این کشتی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده، توقیف کردند.

اقدام انگلیس درحالی است که طبق قوانین بین المللی نه ایران و نه هیچ کشور دیگری ملزم به رعایت تحریم های اتحادیه اروپا نیست و این تحریم فقط برای اعضای این اتحادیه لازم الاجراست. از سوی دیگر ایران ادعای انگلیس در خصوص مقصد این کشتی غول پیکر را رد و اعلام کرد که بنادر سوریه گنجایش پهلوگیری چنین کشتی را ندارد.

پربیننده ترین خبرها