عطوان: رهبر ایران هشدار می دهد و سپاه عملی می کند

عطوان: رهبر ایران هشدار می دهد و سپاه عملی می کند
شنبه 29 تير 1398 - 23:11

یک تحلیلگر مسایل منطقه تصریح کرد: بزرگترین اشتباه کشورهای غربی و بویژه آمریکا که این روزها شمشیر دشمنی به روی ایران می کشند، آن است که این کشورها در ارزیابی قدرت و توان ایران و متحدانش و واکنشهای احتمالی آنها در قبال اقدامات تحریک برانگیز در عرصه سیاسی و نظامی راه خطا می روند؛ تنش های فعلی در منطقه خلیج فارس و بحران های ناشی از آن مانند جنگ توقیف نفتکش ها بهترین دلیل بر این مدعاست.

العالم ـ ایران

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه در مقاله ای نوشت: زمانی که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ایران یک هفته پیش درباره اقدام انگلیس در ادامه دادن به توقیف نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل الطارق به سمت بندر بانیاس در ساحل شمالی سوریه هشدار داد، مقامات انگلیسی گمان کردند که این تهدیدها سخنانی توخالی است و هیچ گاه تبدیل به گامهای عملی نخواهد شد. اما اینک شاهد هستیم که سپاه پاسداران هشدارهای رهبری را حرف به حرف عملی کرده و نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را توقیف کرده است. سخنگوی سپاه پاسداران گفت که این نفتکش قوانین دریانوردری را نقض کرده است.

عطوان افزود: انگلیسی ها نفتکش ایرانی "گریس 1" را به خاطر نقض قوانین بین المللی توقیف نکردند؛ بلکه دستور این توقیف را از واشنگتن و بویژه از ترامپ دریافت کرده بودند؛ قایقهای سپاه پاسداران نیز زمانی که نفتکش انگلیسی را در آبهای خلیج فارس توقیف کردند، درواقع به خاطر آن نبوده است که این نفتکش با قایق ایرانی برخورد داشته و یا آبهای خلیج فارس را آلوده کرده است، بلکه می خواستند از این نفتکش به عنوان اهرم فشار علیه مقامات انگلیسی به منظور وادار کردن آنها برای آزادی نفتکش ایرانی استفاده کنند.

این تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: رهبری ایران می خواهد پیام روشنی به کشورهای غربی و بویژه آمریکا ارسال کند مبنی بر آنکه "ایرانی ها می گویند و عملی می کنند" و در مقابل هرگونه اقدام خصمانه علیه کشور خود ومنافع خود هرگز سکوت نمی کنند و بدون هیچ ترس و واهمه ای تا آخر پیش می روند حتی اگر اوضاع به یک جنگ فراگیر کشیده شود. مهم آن است که آنها اشتباه عراق را تکرار نخواهند کرد و در مقابل محاصره اقتصادی چندین ساله سرفرود نخواهند آورد تا در نهایت نظام سقوط کند و کشور ویران گردد... ایران امیدوار است که این پیام رسیده باشد و محتوای آن به خوبی درک شده باشد.

وی افزود: رهبری ایران اجازه نمی دهد که ملتش گرسنگی بکشد و یا نفتش صادر نشود و از ناوگان ها و ناوهای هواپیمابر ترس و واهمه ای ندارد و به میز مذاکره نخواهد رفت مگر با شرط های خودشو در سرنگونی پهپاد جاسوسی در ماه گذشته نیز لحظه ای تردید نکرد و به عهد و پیمان های خود وفادار ماند زمانی که تهدیدهای خود مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم بالاتر از سقف تعهدات برجامی را عملی کرد.

عطوان تصریح کرد: دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز همواره امن بود و طی چندین دهه با هیچ مشکلی مواجه نبود تا اینکه دولت امریکا از توافق هسته ای خارج شد و تحریمهایی علیه صادرات نفت ایران به مشتریانش در چین و ژاپن وترکیه و هند اعمال کرد؛ بنابراین زمانی که دولت ترامپ از تشکیل ائتلافی برای تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز سخن می گوید؛ کشورهایی که ممکن است این درخواست را اجابت کنند باید این واقعیت را به خوبی درک کنند.

به گفته این تحلیلگر مسائل منطقه؛ رهبری ایران اینک در "حس وحال عملیات استشهادی" بسر می برد و یک ائتلاف بین المللی به ریاست امریکا و عضویت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا در آن، جلودار آن نیست و هرکسی که غیر از این بگوید، درواقع شناختی نسبت به رهبری ایران و راهبرد دفاعی آن و ساختار روحی و نظامی آن ندارد. و این عدم شناخت سبب می شود تا دچار یک خطای راهبردی فاجعه بار شود که بهای سنگین آن را از امنیت و ثبات ومنافع متحدان خود در منطقه پس داد.

وی خاطرنشان کرد: تا این لحظه به استثنای عربستان وامارات هیچ کشوری از پیوستن به این ائتلاف امریکایی جدید استقبال نکرده است. عربستان و امارات تحت فشارهای امریکایی و برای عمل به وظیفه همیشگی خود درتامین مالی این ائتلاف پاسخ مثبت دادند تا هزینه این ائتلاف را از پول ملتهای خود ونسل های آینده خود پرداخت کنند.
ایران قدرتمند است نه به خاطر سامانه عظیم موشکهای بالستیک و کشتی ها و قایق های کوچک و سریع که رادارها از رصد کردن آنها عاجزند، بلکه به خاطر اراده قوی رهبری و قدرت تصمیم گیری و واکنش های انتقام آمیز در مقابل هرگونه تجاوزگری است.

***
مجری برنامه هفتگی معروف Dateline London که از شبکه تلویزیونی بی بی سی انگلیسی پخش می شود، امروز از من پرسید: اگر مشاور ترزا می نخست وزیر انگلیس بودید، در خصوص اقدام ایران در توقیف یکی از نفتکشهایش چه توصیه ای به ترزا می می کردید؟ من پاسخ دادم: من مشاور نیستم و هیچ گاه مشاور نخواهم بود؛ اما به او نصیحت می کنم که نفتکش ایرانی را فورا وبدون لحظه ای درنگ آزاد کند و به طور کامل از ترامپ و سیاستهای بی پروای او دوری کند؛ زیرا در غیر این صورت با مشکلات انبوهی در منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس روبرو خواهد شد.

در پایان باید بگویم که داشتن اراده قوی فقط محدود به رهبری ایران نیست بلکه این اراده را نزد تمام متحدان ایران در محور مقاومت در سوریه، عراق، لبنان، یمن و نوار غزه نیز شاهد هستیم. ترامپ باید بداند دوره ای که کشورها برای پیوستن به ائتلاف او و یا مشارکت در جنگهای او در خاورمیانه بر یکدیگر پیشی می گرفتند و با هیچ مقاومتی روبر نمی شدند؛ دیگر سپری شده و هرگز این دوره باز نخواهد گشت؛ ما اینک در عصر و دوره جدید ومتفاوتی بسر می بریم، دوره فداکاری و مخالفت با دیکته ها و باج گیری های خصمانه غربی ها و مقابله با آنها است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها