تحلیل روز/

ملاحظات برخی از اعضای ائتلاف آزادی و تغییر به توافق سیاسی سودان

ملاحظات برخی از اعضای ائتلاف آزادی و تغییر به توافق سیاسی سودان
يکشنبه 30 تير 1398 - 19:19

ائتلاف آزادی و تغییر از به تعویق افتادن  مذاکرات با شورای نظامی سودان به سه شنبه آینده خبر داد تا پیش از آن برای رسیدن به دیدگاه واحدی درباره توافق مذاکرات داخلی انجام شود.

العالم _ تحلیل روز

این ائتلاف اظهارداشت: گروه های سیاسی ملاحظاتی درباره این اعلان سیاسی داشته و با اعلام نارضایتی خود از این توافق، نگرانی خود را نسبت به برخی از مسائل اساسی مانند برقراری صلح در منطقه های درگیری و رفع نیازهای ضعیفان اعلام کردند اما درخصوص جنبش های مسلح، مذاکراتی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی میان هیات ائتلاف آزادی و تغییر و جبهه انقلابی ائتلافی متشکل از مهم ترین جنبش های مسلح، درجریان است.

برجسته ترین جنبش های تحت لوای جنبش های مسلح، جنبش آزادی بخش سودان به رهبری منی ارکو مناوی و جنبش عدل و مساوات به رهبری جبریل ابراهیم است که در دارفور مبارزه می کنند .

گفتنی است جنبش مردمی آزادی بخش سودان شاخه شمال به رهبری مالک عقار، یاسر عرمان و خمیس جلاب که در حال مبارزه در دو منطقه جبال النوبه و نیل آبی هستند، در مذاکرات آدیس آبابا شرکت می کنند.

این مذاکرات به دنبال مخالفت جبهه انقلابی با توافق سیاسی که در خارطوم میان شوری نظامی انتقالی و گروههای آزادی و تغییر به امضا رسید، برگزار می شود.

جنبش های مسلح گفتند مسائل مرکزی مانند تحقق صلح و تحقق درخواست های حاشیه ای در این توافق گنجانده نشده و باید در توافق تضمین شود. به دنبال آن، ائتلاف آزادی و تغییر، برای قانع کردن جبهه انقلابی به منظورمنصرف کردن از تصمیمش ، هیاتی به پایتخت اتیوپی اعزام کرد. شورای نظامی انتقالی و ائتلاف آزادی و تغییر در اثنای مذاکره دوجانبه ، توافقی سیاسی برای تشکیل ساختارهای دوره انتقالی را امضا کردند.

این مساله موجب شد تا پیش از صدور اعلامیه قانون اساسی و به خاطر اصرار بر پیوستن جنبش های مسلح به سند توافق و لحاظ کردن ملاحظات آنان؛ برگزاری مذاکره به تعویق بیافتد زیرا مشارکت جنبش های مسلح، تضمین کننده ثبات دوره انتقالی و بررسی ریشه های بحران سودان است .

گفتنی است هیات ائتلاف آزادی و تغییر، بیش از یک هفته است که در آدیس آبابا حضور دارد و اخیرا نیز عمر الدقیر رئیس حزب کنگره سودان و عضو هیات مذاکره کننده با شورای نظامی نیز به آنها پیوست.

گفتنی است محمد الحسن لبات میانجی آفریقائی نیز برای مشارکت در مذاکره و به امید قانع کردن این جنبش ها و بازگرداندن آنان به مشارکت در فرایند سیاسی در دوره انتقالی و خاموش کردن شعله درگیری در دارفور و جنوب نیل آبی و کوههای النوبه، به پایتخت اتیوپی آمد اما ائتلاف نیروهای اجماع ملی ( یکی از اعضای ائتلاف اعلام آزادی و تغییر ) و در راس آن حزب کمونیست سودان، از موضع تند خود و مخالفت با توافق سیاسی که چهارشنبه گذشته با شورای نظامی امضا شد ، عقب نشینی و فقط بر وجود ملاحظاتی به شکل اجرائی آن اشاره کردند.

گفتنی است دیروز نیز بیانیه ای صادر و طی آن تاکید شد مذاکره درباره اعلامیه قانون اساسی باید بتواند اشکالات سند توافق سیاسی را بررسی کند و بیانگر موضع ملی و مکملی برای ایجاد تغییرات گسترده و ضرورت در نظر گرفتن دیدگاه گروههای امضا کننده اعلامیه ائتلاف آزادی و تغییرو مواضع انواع جنبش های مسلح باشد.

گفتنی است با توجه به جاری شدن روح ملی گرایی در میان گروه مذاکره کننده آدیس آبابا می توان گفت فضای کنونی سودان دیگر مه آلود نیست و اخبار منتشر شده تاکید بر بهبود شرایط دارد و اختلافات در سایه اعتماد متقابل میان دو طرف قابل حل است ،به ویژه که اختلافات درباره راهکارها باید پی گیری شود تا به راهکارهای رضایت بخشی منجر شود.

اسامه الشیخ

پربیننده ترین خبرها