چاووش‌اوغلو: احتمال تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در روزهای آینده

چاووش‌اوغلو: احتمال تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در روزهای آینده
چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 17:16

وزیر خارجه ترکیه از احتمال اعلام تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه خبر داده و گفت آنکارا تا کنون دو بار عملیات نظامی مجدد در سوریه را به تعویق انداخته است.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت احتمال دارد طی روزهای آینده تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه را اعلام کنند.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در محل وزارت خارجه ترکیه در آنکارا، گفت: «اخیرا تهدیدات تروریستی علیه ترکیه از شمال سوریه افزایش پیدا کرده است، به همین سبب ما نیز مقدمات یک عملیات نظامی مجدد [در شمال سوریه] را فراهم کردیم».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وی با بیان اینکه صبر ترکیه در پاکسازی شمال سوریه از تروریست‌ها و عناصر مسلح به پایان رسیده، توضیح داد: «ما باید هرچه سریعتر با آمریکایی‌ها بر سر طرح منطقه امن در شمال سوریه به توافق برسیم».

وزیر خارجه ترکیه در این باره افزود: «پیشنهاد جدید آمریکا درباره طره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، ترکیه را راضی نکرده است. ترکیه با عمق منطقه امن در سوریه، اینکه چه کسی آن را کنترل کند، و پاکسازی گروه‌های تروریستی از این منطقه با آمریکا هیچ توافقی ندارد».

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به اینکه جلسات مذاکره‌ای هم‌اکنون با آمریکایی‌ها در موضوع نقشه‌راه منبج در حال برگزاری است، گفت که دیدار اخیر رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» با عناصر گروه شبه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) باعث آزردگی خاطر آنکارا شده است.

وی با بیان اینکه تعلل‌های آمریکا در ایجاد زمینه‌های مشترک با ترکیه در موضوع سوریه هنوز ادامه دارد، تصریح کرد: «ترکیه دو بار در تصمیم خود برای عملیات نظامی مجدد علیه ی.پ.گ تجدید نظر کرد. یک بار آن بعد از صحبت با [دونالد] ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و درخواست وی برای عدم اقدام نظامی ترکیه بود».

این در حالی است که وزیر خارجه ترکیه روز بیست‌وچهارم تیر در صفحه توییتری خود نوشته بود «در آستانه دستیابی به توافقی در مورد تشکیل کمیته قانونی اساسی سوریه هستیم»

فارس

پربیننده ترین خبرها