اردوغان آمریکا را تهدید کرد؛ اف-35 ندهند، سراغ گزینه های دیگر می‌رویم

اردوغان آمریکا را تهدید کرد؛ اف-35 ندهند، سراغ گزینه های دیگر می‌رویم
جمعه 4 مرداد 1398 - 14:15

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا، آنها را از تامین نیازهای امنیتی خود بازنمی‌دارد، گفت اگر واشنگتن جنگنده‌های اف-35 را به این کشور تحویل ندهد، آنکارا سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) در واکنش به تهدیدهای آمریکا برای تحریم این کشور به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-400 از روسیه، گفت این اقدامات ترکیه را از تامین نیازهای امنیتی‌اش بازنمی‌دارد.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پالمانی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا، توضیح داد: «تحریم‌ها یا تهدید آمریکا به حذف ما از برنامه [تولید مشترک] اف-35، ترکیه را از احقاق حقوق امنیتی خود منصرف نمی‌کند. اگر آمریکا جنگنده‌های اف-35 فروخته شده به ما را تحویل ندهد، آنگاه ترکیه سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود».

وی ادامه داد: «ما حدود 1.4 میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌های اف-35 پرداخت کردیم. تا کنون آنها چهار فروند را به خلبانان ما در آمریکا تحویل داده اما اجازه نمی‌دهند که به کشورمان پرواز کنند. اف-35 نمی‌دهید؟! عیبی ندارد، همانطور که درباره [اس-400] هشدار داده بودیم، به سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم».

این در حالی است که پیشتر گزارش شده بود ترامپ در جریان یک جلسه خصوصی و پشت درهای بسته با چهل‌وپنج سناتور جمهوری‌خواه، به آنها گفته که نمی‌خواهد به دلیل خرید سامانه‌های اس-400، ترکیه را تحریم کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی درباره استقرار سامانه پدافندی اس-400 در ترکیه نیز افزود: «بعد از اتمام مونتاژ و مرحله آموزش، ما قادر خواهیم بود تا آوریل 2020 سامانه اس-400 را عملیاتی کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تداوم مبارزه ارتش این کشور با گروه‌های تروریستی در مرزهای جنوبی این کشور نیز اظهار داشت: «ترکیه مصمم است تا فارغ از نتیجه مذاکرات با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه، گذرگاه تروریستی در شرق رودخانه فرات را نابود کند».

اردوغان همچنین درباره ترور معاون سرکنسول ترکیه در منطقه کردستان عراق نیز خاطر نشان کرد: «حمله به دیپلمات ترک در اربیل عراق، تصمیم ترکیه برای اجرای عملیات چنگال علیه تروریست‌ها را توجیه می‌کند».

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه طی نشست خبری با بیان اینکه پیشنهادهای آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نتوانسته آنکارا را قانع کند، گفت هنوز بر سر چگونگی تشکیل و اداره این منطقه با واشنگتن به توافق نرسیده اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها