روزنامه الاخبار: عربستان نگران مواضع جانسون درباره منطقه است

روزنامه الاخبار: عربستان نگران مواضع جانسون درباره منطقه است
شنبه 5 مرداد 1398 - 11:42

روزنامه لبنانی "الاخبار" نوشت: ارزیابی عربستان از "بوریس جانسون" نخست وزیر جدید انگلیس حاکی از نگرانی از مواضع او در قبال ایران و سوریه است.

العالم _ عربستان سعودی

این روزنامه روز شنبه در گزارشی اظهارداشت: دو سند محرمانه و یک صورت جلسه از نشست جانسون با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در اختیار دارد که حاکی از ارزیابی عربستان و اردن از نخست وزیر جدید انگلیس است.

این ارزیابی ها به سال 2016 برمی گردد و شامل دو مرحله است زمانی که جانسون شهردار لندن بود و سپس زمانی که به وزارت خارجه انگلیس راه یافت.

"عادل الجبیر" وزیر خارجه وقت عربستان در یک پیام با عنوان "بسیار محرمانه" نتیجه گیری های منفی خود از مواضع جانسون در نشست با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس را به "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی اعلام کرد. این نشست در سال 2016 و در محل اقامت نماینده دائم انگلیس در نیویورک برگزار شد.

به نوشته الاخبار، به نظر می رسد عربستان پیش از اینکه جانسون به نخست وزیری برسد، او را مورد توجه قرار داد، زیرا به عنوان یک شخصیت بارز و جنجال برانگیز و نامزد قوی نخست وزیری مطرح بود.

جبیر در ارزیابی از نشست جانسون با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس به بن سلمان اعلام کرد، جانسون در آن نشست در قبال مواضع شورای همکاری در برابر ایران، برخورد سست و غیر جدی داشت و در اینکه قضیه ایران مشکل اصلی در خاورمیانه باشد، به دیده تردید نگریست و در عین حال اعلام کرد که در فیلم های ایرانی که می بیند، از مردم ایران خوشش می آید.

همچنین عربستان مواضع جانسون در قبال سوریه را زیر نظر گرفت.

الاخبار نوشت: در این خصوص سفیر اردن در لندن با توضیحات بیشتری به مواضع جانسون در قبال سوریه اشاره کرده با این مضمون که نخست وزیر جدید انگلیس حامی بقای "بشار اسد" در قدرت و حضور روسیه در سوریه است .

جبیر نیز در نامه خود به بن سلمان به اطلاعات سفیر اردن استناد کرد، بدون اینکه به نام او اشاره کند.

بر اساس ارزیابی جبیر، جانسون علاوه بر توجه به پرونده سوریه، به کشمکش عربی- اسرائیلی اهمیتی نمی دهد و بنابر ارزیابی "مازن کمال الحمود" سفیر اردن در لندن، او به مسائلی که در این خصوص مطرح می شود، فقط گوش می دهد.

روزنامه البنانی اضافه کرد: در حالی که الحمود ارزیابی دقیق تری از جانسون و شخصیت او از جمله روابط عاطفی او بعمل آورده است، به نظر می رسد جبیر کینه پنهانی از نخست وزیر جدید انگلیس دارد و با بیان اینکه " به نظر ما جانسون اطلاعی از اوضاع خلیج فارس ندارد"، به طور غیر مستقیم او را نادان توصیف کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها