کمیته حقیقت‌یاب سودان تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان را تأیید کرد

کمیته حقیقت‌یاب سودان تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان را تأیید کرد
شنبه 5 مرداد 1398 - 17:21

رئیس کمیته حقیقت‌یاب سودان اعلام کرد که برخی از نیروهای امنیتی به سمت تحصن‌کنندگان در خارطوم تیراندازی کرده‌اند.

العالم _ آفریقا

«فتح‌الرحمن سعید» رئیس کمیته حقیقت‌یاب در مورد حادثه کشتار تحصن‌کنندگان در خارطوم، امروز شنبه گفت که برخی از نیروهای مأمور پاکسازی منطقه «کلمبیا» به سمت تحصن‌کنندگان تیراندازی کرده‌اند.

وی افزود که یکی از افسران از دستورات سرپیچی کرده و دستور شلاق زدن تحصن‌کنندگان را صادر کرده است.

طبق گزارش شبکه سعودی العربیه، رئیس کمیته حقیقت‌یاب سودان همچنین زخمی شدن ۶۳ نفر در محل تحصن معترضان را تأیید کرد.

وی همچنین با اشاره به وجود برخی تخلفات در منطقه کلمبیا گفت که برخی افراد نفوذی از تجمع مسالمت‌آمیز تحصن‌کنندگان سوء استفاده کردند.

رئیس کمیته حقیقت‌یاب درباره کشتار تحصن‌کنندگان در خارطوم تصریح کرد که در اجرای این تحقیقات به ۲۹ سند از جمله گزارش فنی درباره بازرسی از مکان تحصن و منطقه کلمبیا و اظهارات ۵۹ شاهد استناد شده است.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد چرا که با ماندن این شورا، چیزی تغییر نکرده بود؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند و هم‌زمان مشغول مذاکره با این شورا بودند.

دهم خرداد، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان «البرهان» در مقام عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شد و با مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرد و پس از آن نیروهای امنیتی با حمله به محل تحصن معترضان دست به کشتار زدند و در این حمله دستکم ۱۰۰ نفر کشته شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها