چین و روسیه کاهش تنش های آمریکا و ایران در تنگه هرمز را خواستار شدند

چین و روسیه کاهش تنش های آمریکا و ایران در تنگه هرمز را خواستار شدند
شنبه 5 مرداد 1398 - 19:56

وزرای خارجه کشورهای چین و روسیه در حاشیه نشست رسمی وزیران خارجه عضو گروه بریکس در برزیل با یکدیگر دیدار و بر ضرورت کاهش تنش ها میان آمریکا و ایران در دریای عمان و تنگه هرمز تاکید کردند.

العالم ـ اروپا

رادیو بین المللی چین روز شنبه گزارش کرد «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در این دیدار که در برزیل برگزار شد، گفت: دو طرف باید با کوشش مشترک ضمن عملی کردن شناخت مشترک رهبران دو کشور به ایجاد انگیزه جدید در روابط دو کشور چین و روسیه در عصر جدید و حصول دستاوردهای بیشتر، ظرفیت و کیفیت روابط راهبرد را ارتقا بخشند.

او گفت: دو کشور باید ضمن برنامه ریزی برای مبادلات بلند پایه در مرحله بعدی و تحکیم اعتماد سیاسی و با تقویت تبادلات انسانی، همکاری های عملی به ویژه در زمینه علوم و فناوری پیشرفته و انرژی را گسترش دهند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار ضمن موافقت با ارزیابی وانگ یی از روابط روسیه و چین گفت: روسیه مایل است به اتفاق چین ضمن عملی کردن شناخت مشترک رهبران دو کشور، با پیشبرد توسعه باثبات روابط مشارکتی ـ راهبردی همه جانبه دو کشور در عصر جدید، برای حصول ثمرات بیشتر روابط دو کشور کوشش کند.

وزرای خارجه چین و روسیه همچنین در این دیدار در مورد مسایل مربوط به ونزوئلا بحث و گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، بریکس نام گروهی شامل قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.

وزیران خارجه شرکت کننده در این اجلاس، استراتژی همکاری در فرمت بریکس در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و انسانی را مرور خواهند کرد و درباره مقدمات اجلاس سران بریکس که قرار است در ماه نوامبر (آبان 1398) در برازیلیا برگزار شود، گفت وگو می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها