تحلیل روز/

دلال کاخ سفید؛ با ایران مودب باش!

دلال کاخ سفید؛ با ایران مودب باش!
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 15:27

دونالد ترامپ دلال دولت آمریکا و توییترباز مشهور، بار دیگر درباره ایران کشور متمدنی که در قدمت و اصالت ضرب المثل است سخن گفته و تاریخ ایران را با عمر کشورش که کمتر از 250 سال است ،مقایسه کرده است.

العالم تحلیل روز

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که افزون بر بیسوادی سیاسی، از بیسوادی تاریخی نیز رنج می برد و هم ما و هم مردم دنیا و خود آمریکائی ها نیز بدان آگاهند؛ مطلبی درتوییتر نوشته و عمق کینه و خشم پنهان خود را نسبت به کشوری که بینی اش را به خاک مالیده ابراز کرده است .

وی گفته: ایران درهیچ جنگی پیروزنشده، اما در مذاکرات هیچگاه زیان ندیده است .

این دلال، گویی فراموش کرده ایران صرف نظر از دوره شاهنشاهی، در سه قرن گذشته ، هیچ جنگی علیه کشوری به راه نینداخته است.

جا دارد در اینجا به قهرمان شومنی ها و رسوائی ها بگوئیم که ایران در جنگ 8 ساله ای که توسط رژیم بعثی برافروخته شد و مورد حمایت قدرت های بین المللی قرار گرفت، بدون از دست دادن یک وجب از خاک خود، از این جنگ سربلند بیرون آمد اما ایران پس از آن مرحله و در شرایط کنونی به قدرت منطقه تبدیل شده که اصلا نیاز به گفتن ندارد.

اما به عنوان نمونه، داستان هواپیمای جاسوسی آمریکا که مسافت کوتاهی از حریم هوائی ایران را نقض کرده بود و بلایی که سرش آمد را به یاد ترامپ می آوریم.

بنابراین مساله ای که دلال کاخ سفید باید بداند این است که ایران مانند کشورهائی نیست که با شنیدن تهدید دست و دلشان می لرزد و خزانه خود را برای ارضای تمایلات وی در پول جمع کردن و تحقیر دیگران باز کند که البته شاهد مثال در این باره زیاد است .

اما درباره اینکه همه مذاکرات ایران موفقیت آمیز بوده خود بیانگر قدرت منطق ایرانیان و تمایل آنان به تضمین امنیت منطقه و دور کردن سایه جنگ از آن است که با توجه به قدرت مقابله ایران شاید آغاز کننده ؛ در عین حال بزرگترین بازنده باشد این همان راز عدم اصطکاک امریکا با ایران است و عاقل را اشارتی کافی است.

پربیننده ترین خبرها