سفر دوره ای کوشنر به منطقه؛ داماد ترامپ چه در سر دارد؟

سفر دوره ای کوشنر به منطقه؛ داماد ترامپ چه در سر دارد؟
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 22:26

پایتخت اردن بعد از ظهر چهارشنبه آماده استقبال از کوشنر مشاور دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بود که صبح امروز سفر دوره ای جدید خود را به منطقه آغاز کرد، این سفر با سوال‌های زیادی پیرامون اینکه داماد ترامپ درباره قرارداد قرن چه در چنته دارد، همراه شده است.

العالم – اردن

پایگاه خبری رای الیوم نوشت: عبدالله دوم پادشاه اردن قبل از سفر کوشنر که کارشناسان آن را مهم خوانده اند، کوشید با همکاری مصر، امارات و تشکیلات خودگردان فلسطین به اصطلاح نوعی "همبستگی مجدد با راهکار تشکیل دو دولت "اسراییلی-فلسطینی" را ایجاد نماید.

روزنامه "رای الیوم" درباره این سفر نوشت که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از سفر کوشنر به دعوت عبدالله دوم راهی امان شد تا با پادشاه اردن، پیشنهادهای احتمالی کوشنر در این سفر را بررسی نماید.

کارشناسان می گویند که به نظر می رسد وزارت امور خارجه اردن از مدتها قبل اطلاع داشته که ترامپ مشغول برنامه ریزی برای اعلام جزییات به اصطلاح قرارداد قرن در آینده نزدیک است.

به همین دلیل می توان گفت که سفر کوشنر به اردن در واقع برای زمینه سازی به منظور اعلام جزییات بخش سیاسی این قرارداد توسط ترامپ به ویژه به طرف اردنی است.

اما دولت اردن معتقد است که دولت آمریکا بخش سیاسی این قرارداد را تا پیش از انتخابات اسراییل که ماه سپتامبر آغاز می شود و عملا اوایل نوامبر 2019 به پایان می رسد، اعلام نخواهد کرد.

در این میان، سفارت آمریکا در امان به دولت اردن ابلاغ کرده که سفر کوشنر در واقع برای هماهنگی و مشورت است نه برای مذاکره با مسئولین اردنی، به این معنی که کوشنر در این سفر افکار خود درباره قرارداد و سقف زمانی که ترامپ در چارچوب آن، بخش سیاسی قرارداد را اعلام خواهد نمود، به دولت اردن ابلاغ می نماید.

کارشناسان می گویند که دولت اردن هنوز هیچ تضمینی از سوی عربستان سعودی، امارات و مصر برای حمایت از امان جهت به اصطلاح ایجاد همبستگی مجدد با راهکار تشکیل دو دولت اسراییلی فلسطینی دریافت نکرده است به همین دلیل هنوز هیچ تصور کاملی درباره اینکه کوشنر در این سفر چه موضوعاتی را درباره به اصطلاح قرارداد قرن مطرح می نماید، وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها