جزئیاتی از سیزدهمین دور مذاکرات «روند آستانه»

جزئیاتی از سیزدهمین دور مذاکرات «روند آستانه»
پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 - 21:05

سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه معروف به «روند آستانه» با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و لبنان و نماینده ای از سازمان ملل در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان از صبح امروز پنجشنبه به مدت دو روز آغاز شد.

العالم - سوریه

در سیزدهمین دور از این مذاکرات کشورهای ضامن آتش‌بس از جمله ایران، ترکیه، روسیه، سوریه و نیز مخالفان دولت سوریه تلاش می کنند طی دو روز مسائل جدید مربوط به روند صلح سوریه را بررسی کنند.

علی اصغر خاجی، نماینده وزارت خارجه ایران، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، سِدات اونال" معاون وزیر خارجه ترکیه سه کشور اصلی مذاکرات سوریه را در این نشست نمایندگی می کنند.

در سیزدهمین دور از این مذاکرات، علاوه بر طرف های ثابت مذاکره، این بار نمایندگانی از کشورهای عراق و لبنان نیز حضور دارند تا در کنار معاون "گی‌یر پدرسون" نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه که این بار نتوانست به علت بیماری حضور یابد، بر روند این مذاکرات نظارت کنند.

همچنین نماینده دولت اردن نیز در این دور از مذاکرات حضور دارد، پیش از این اعلام شده بود حضورش منتفی شده است.

نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز در جلسات حاشیه ای این دور از مذاکرات با موضوع آزادی زندانیان و گروگان ها در سوریه حضور دارند.

نماینده دولت سوریه، بشار الجعفری و نماینده مخالفان مسلح دولت سوریه در سیزدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه نیز "احمد التوما" هستند.

شرکت کنندگان در نخستین روز همانند دوره های قبل پشت درهای بسته درباره مسائل فنی دو جانبه و چند جانبه این نشست رایزنی و تبادل نظر خواهند کرد و ادامه گفت وگوها را فردا به صورت علنی ادامه خواهند داد.

دور اول نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در ژانویه ۲۰۱۷ با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شد؛ این سه کشور به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه تاکنون دوازده بار مذاکرات آستانه را برگزار کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها