جزئیات دیدار کوشنر با شاه اردن؛ «امان» بر راهکار دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد

جزئیات دیدار کوشنر با شاه اردن؛ «امان» بر راهکار دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین تأکید کرد
جمعه 11 مرداد 1398 - 12:35

یک منبع آگاه اردنی اعلام کرد که پادشاه اردن به مشاور رئیس جمهور آمریکا گفته که طرح صلح آمریکا، یک طرح ناقص است و باید راهکار دو دولتی برای حل منازعه بین فلسطین و رژیم صهیونیستی مد نظر قرار گیرد.

العالم - اردن

«جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی چهارشنبه هفته جاری به اردن سفر و با «عبدالله دوم» پادشاه این کشور دیدار کرد.

رسانه‌های رسمی اردن به صورت گسترده، اظهارات عبدالله دوم و تأکید وی بر راهکار دو دولتی را پوشش دادند؛ راهکاری که برای حل منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح می‌شود و رژیم صهیونیستی با آن مخالف است.

راهکار دو دولتی پس از جنگ شش روزه بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی (۱۹۶۷) در مقابل طرح تک دولتی (دولت رژیم صهیونیستی) مطرح شد و به دنبال ایجاد دو دولت (دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی و دولت رژیم صهیونیستی) در سرزمین تاریخی فلسطین است.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» گزارش داد که طرف اردنی، از رایزنی و گفت‌وگوهای کوشنر برای طرح صلح، استقبال کرده است.

رأی الیوم به نقل از «یک منبع اردنی بسیار آگاه» اعلام کرد که طرف اردنی به کوشنر و تیم وی گفته است که بخش‌هایی از طرح وی که رسانه‌های آمریکا و «دیوید فریدمن» سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی، بخشی از آن را لو دادند، نشانگر یک صلح ناقص است.

به گفته این منبع، اردن بر «بازگشت به گزینه دو دولتی» تأکید دارد که به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی منجر شود و به کوشنر گفته است که اروپا و جامعه بین‌الملل، از این مسئله حمایت می‌کنند.

به گزارش این روزنامه، مسئولان اردنی در جریان دیدار با کوشنر به وی گفتند طرحی که احتمالا در کمپ دیوید رونمایی خواهد شد، منجر به صلح ناقص و متوهمانه‌ای خواهد شد که نسل‌های آینده آن را نخواهند پذیرفت.

مشاور ترامپ پس از اردن، عازم اراضی اشغالی و از آنجا به مصر سفر کرد. منابع خبری می‌گویند که کوشنر در جریان سفرهای خود از سران کشورهای عربی خواهد خواست تا به دعوت رئیس‌جمهور آمریکا در سپتامبر آینده در کمپ دیوید گرد هم آیند.

یک منبع سیاسی در واشنگتن تأکید کرد که «در این نشست که قرار است پیش از انتخابات پارلمانی (کنست) در ماه سپتامبر برگزار شود. ترامپ محتوای برنامه خود برای صلح را ارائه خواهد کرد».

این در حالی است که «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن اعلام کرد که این کشور هیچ پیام رسمی از سوی آمریکا دریافت نکرده که درباره طرح جدید آمریکا برای صلح بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان باشد.

فارس

پربیننده ترین خبرها