تظاهرکنندگان در الجزایر خواستار قیام سراسری شدند

تظاهرکنندگان در الجزایر خواستار قیام سراسری شدند
شنبه 19 مرداد 1398 - 12:21

معترضان الجزایر دیروز (جمعه) برای بیست و پنجمین جمعه متوالی تظاهراتی به منظور برقراری دمکراسی در این کشور برگزار کرده و خواستار شکل گیری قیام مردمی سراسری در الجزایر شدند و شعار "قیام مردمی در راه است"، سر دادند.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان شعارهایی علیه گفتمان مدنظر مقامات الجزایری سر دادند. این در حالی است که رئیس ستاد ارتش الجزایر ادعا کرد که خواسته های اعتراض کنندگان تحقق یافته است.

مردم در میان تدابیر شدید امنیتی دیروز پس اقامه نماز جمعه در خیابان "دیدوش مراد المؤدی " به سمت میدان مرکزی " البرید " در الجزیره پایتخت این کشور راهپیمایی کردند. این میدان از آغاز اعتراضات در الجزایر در 22 فوریه گذشته ( جمعه 3 اسفند 97 ) محل تجمع هفتگی مردم در پایتخت الجزایر بوده است.

این تظاهرات در ادامه درخواست مردمی برای دور کردن سران نظام سابق از اداره مرحله انتقالی کشور برگزار شده است.

تظاهر کنندگان الجزایری اصرار دارند که نهادها و شخصیت‌های دوره "بوتفلیقه" (رییس جمهوری سابق الجزایر) اداره مرحله انتقالی را به‌دست نگیرند و برای تأکید بر این خواسته خود هر هفته جمعه تظاهرات می‌کنند.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی علیه " کریم یونس " هماهنگ کننده موسسه گفت و گو بین طرفهای مخالف در الجزایر سر دادند . مقامات الجزایر این موسسه را موظف کرده اند تا با انجام مشورت هایی شرایط انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور را مشخص کنند.

این در حالی است که انتخابات قرار بود در چهارم ژوئیه (پنجشنبه 13تیر 1398) برگزار شود، اما بعدا لغو شد. مردم الجزایر در این انتخابات قرار است جایگزین "عبدالعزیز بوتفلیقه" را انتخاب کنند که در دوم آوریل گذشته (سه‌ شنبه 13 فروردین 1398) بعد از 20 سال حکومت و در پی فشارهای ارتش و بعد از هفته‌ها اعتراضات مردمی که خواستار تغییر بودند، استعفا کرد.

موسسه مزبور پنجشنبه گذشته خواستار برگزاری سریع انتخابات ریاست جمهوری البته این بار بدون دخالت دولت "نورالدین بدوی" شد که تظاهرکنندگان از او به عنوان " نماد تقلب " یاد کرده اند. همچنین کنار گذاشته شدن بدوی از قدرت به عنوان یکی از نمادهای نظام بوتفلیقه از خواسته های اساسی مردم تظاهرکننده در الجزایر محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، مقامات الجزایر از اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۵ وزیر از دولت پیشین از جمله "احمد اویحیی" و "عبدالمالک سلال" دو نخست وزیر سابق را بازداشت کرده اند.

این دستگیری ها در پی اعترضات مردمی و تاکید ملت الجزایر بر کنارگیری تمام نشانه های دولت قبل و محاکمه مجرمان صورت گرفته است.

الجزایر این روزها شاهد تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی خود است. این تغییرات در پی اعتراض‌های مردمی از سوم اسفند سال گذشته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری الجزایر، آغاز شد.

مردم الجزایر به حضور بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین بار متوالی معترض بودند. اتفاقی که سرانجام بوتفلیقه را مجبور کرد تا پس از ۲۰ سال با قدرت خداحافظی کند.

پس از کناره گیری بوتفلیقه، "عبدالقادر بن صالح" رئیس پارلمان این کشور طبق ماده ۱۰۲ قانون اساسی به صورت موقت پست ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، اما استعفای بوتفلیقه و انتصاب بن صالح، از شدت نارضایتی‌ها کم نکرد و مردم الجزایر همچنان خواستار برکناری تمام مقام‌های دولت پیشین هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها