رسانه‌های چین خواستار برخورد قاطعانه با معترضان «هنگ‌کنگ» شدند

رسانه‌های چین خواستار برخورد قاطعانه با معترضان «هنگ‌کنگ» شدند
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 12:46

به دنبال اقدامات خشونت‌آمیز معترضان «هنگ‌کنگ» و گروگان گرفتن خبرنگار یک روزنامه چینی، رسانه‌های این کشور خواستار برخورد قاطعانه دولت پکن با معترضان شدند.

العالم _ آسیا

پس از اقدام خشونت‌بار معترضان هنگ‌کنگ در گروگان گرفتن خبرنگار یک روزنامه چینی و بستن دست‌های وی، رسانه‌های دولتی چین امروز (چهارشنبه) از پکن درخواست کردند تا برخورد قاطعانه‌تری با معترضان «هنگ‌کنگ» داشته باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، اواخر روز گذشته (سه‌شنبه) اعتراضات خشونت آمیز معترضان هنگ‌کنگ که برای دومین روز موجب لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ شد، نیروهای امنیتی را وادار به مداخله کرد و همین امر به درگیری معترضان و پلیس ضدشورش در فرودگاه هنگ‌کنگ منجر شد.

در درگیری‌های شب گذشته، معترضان مردی را به گروگان گرفتند که پس از آن رسانه‌های چین گزارش کردند خبرنگار روزنامه چینی «گلوبال تایمز» بوده است.

در واکنش به این اقدام معترضان هنگ‌کنگ، روزنامه دولتی «پیپل دیلی» چین امروز گزارش کرد که هنگ کنگ به یک نقطه بحرانی رسیده است.

این روزنامه گزارش کرد: «استفاده از شمشیر قانون برای متوقف کردن خشونت و برقراری نظم مهم‌ترین و ضروری‌ترین وظیفه‌ هنگ‌کنگ است».

در یادداشت دیگری که روزنامه «چاینا دیلی» به نقل از یکی از محققان دانشگاه «شنژن» منتشر کرده است است نیز، بر برخورد قاطعانه دولت مرکزی چین با موضوع هنگ‌کنگ تأکید شد.

تظاهرات در هنگ‌کنگ که 10 هفته متوالی ادامه داشته است، در ابتدا در اعتراض به لایحه استرداد مجرمین هنگ‌کنگ به چین آغاز شد اما بعد از آن معترضان خواستار حقوق و آزادی‌های بیشتر شدند و اعتراضات را به خشونت کشیدند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه نیز دولت پکن نیز اقدامات خشونت‌آمیز معترضان «هنگ‌کنگی» را که همچون اقدامات تروریستی می‌داند، محکوم کرد.

طبق این گزارش، رسانه‌های دولتی چین همچنین پیام‌هایی را در حمایت از پلیس هنگ‌کنگ منتشر کردند و رخدادهای این شهر را «شرم‌آور» توصیف کردند.

«هو شیجین» سردبیر روزنامه گلوبال تایمز در خصوص خبرنگار خود که تحت بازداشت معترضان بود، گفت که نیروهای پلیس، «فو گوهائو» را نجات داده‌اند و برای درمان جراحاتش، به بیمارستان متقل کرده‌اند.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بوده است اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه، دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها