تحلیل روز/

تفاوت شیوۀ ایران و دولتهای عربی در حمایت از یمن؛ اتحاد یا تجزیه!

تفاوت شیوۀ ایران و دولتهای عربی در حمایت از یمن؛ اتحاد یا تجزیه!
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 13:39

در دیدار روز سه‌شنبه هیأتی از جنبش انصارالله یمن با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نامه سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله تقدیم ایشان شد.

العالم-یمن

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تمجید از ایمان، ایستادگی، هوشمندی و روحیه جهادی مردم یمن در برابر یک تجاوز وحشیانه و گسترده، تأکید کردند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.

ایشان با تأکید بر اینکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها و حامیان آنها که مرتکب جنایات بزرگی در یمن شده‌اند، قطعاً به نتیجه نخواهند رسید، خاطرنشان کردند: آنها به‌دنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: حفظ یکپارچگی یمن نیازمند گفتگوهای یمنی – یمنی است.

هشدارهای رهبری به یمنی ها بیش از پیش اهداف عربستان و امارات را که با بهانه ساختگی دفاع از مشروعیت در یمن به پیکره این کشور حمله کرده اند آشکار می سازد، در واقع هدف واقعی امارات از حمله به یمن سیطره بر بنادر اصلی این کشور و هدف و هدف اصلی سعودی ها از اشغال یمن سیطره بر المهره، حضرموت با هدف دسترسی به دریای عمان است و همچنین رهایی از کابوسی که یمن یکپارچه، قوی و دموکراتیک برای عربستان و امارات رقم زده است.

فجایع اخیر در عدن که مزدوران امارات و عربستان در حال رقم زدن آن هستند، بیش از پیش توطئه آمریکا-رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی را علیه کشورهای منطقه آشکار می سازد، و ایران علیه تلاش ها برای تجزیه یمن، سوریه و عراق مبارزه می کند و کسانی که "برادران عرب و مجاهدان سنت" نامیده می شوند نه تنها با تجزیه عراق و یمن و سوریه موافق هستند بلکه خود یکی از عاملان اجرایی شدن این توطئه هستند.

زمانی که شیوه تعامل رهبر انقلاب اسلامی را با سخنگوی جنبش انصارالله یمن مشاهده کردم که سرشار از احترام و تکریم بود به یاد سعد الحریری نخست وزیر لبنان افتادم که استعفای خود را از ریاض اعلام کرد آن هم پس از آنکه گفته می شود وی با سعود القحطانی دیدار داشته است. همچنین به یاد عبد ربه منصور هادی نخست وزیر مستعفی یمن می افتم که برای دیدار با پادشاه سعودی فراخوانده شد بدون اینکه به وی اجازه داده شود یک بیانیه کوتاه درخصوص تحولات عدن صادر کند.

ماجد حاتمي / العالم

پربیننده ترین خبرها