یک خبر چند خط تحلیل؛

عزم جزم یمنی ها در خشکاندن شیر گاو شیرده آمریکا

عزم جزم یمنی ها در خشکاندن شیر گاو شیرده آمریکا
شنبه 26 مرداد 1398 - 21:53

العالم _ یمن

خبر:

  • عملیات بی سابقه انصارالله در ارسال همزمان 10 پهپاد مجهز به بمب و موشک به پالایشگاه و میدان نفتی "الشیبه" زنگ خطری جدی را این بار در کنار گوش عربستان و امارات به صدا در آورد.


تحلیل:

  • اعزام 10 پهپاد به منطقه مرزی عربستان و امارات و انجام عملیات موفق در خاک عربستان بیش و پیش از هر چیز ضعف سیستم مخابراتی و اطلاعاتی سعودی را نشان داد امری که قبلا نیز به کرات تجربه شده بود اما این بار با 10 پهپاد عمق عجیب این ناکارآمدی را هویدا کرد.
  • منطقه مورد هدف اگر چه در مرز دو کشور امارات و عربستان واقع است اما در واقع محل مورد نزاع دو کشور نیز می باشد که بزرگترین ذخایر نفتی سعودی را در خود جای داده است. پرواز بیش از 1000 کیلومتری پهپادهای انصارالله به سوی این منطقه در واقع زنگ خطر حمله به زیربناهای امارات را درصورت اصرار این کشور بر اشغال یمن به صدا درآورد. فاصله بسیار محدود میان تهدید چند روز پیش امارات از سوی رهبر انصارالله و حملات هوایی امروز نشان داد میان گفتار تا عمل انصارالله فاصله زیادی وجود ندارد.
  • رسانه های عربستانی که در حملات امروز مجددا شاهد هدف قرارگرفتن بخشی از تاسیسات نفتی شرکت بزرگ نفتی "آرامکو" بودند ترجیح دادند پس از ساعت ها سکوت به انتشار بیانیه های رسمی دولت سعودی که اعلام می دارد آسیبی جدی به این تاسیسات وارد نشده است بسنده کنند. در حمله قبلی انصارالله به آرامکو این خبر ساعت های متمادی مشمول تحریف و سانسور قرار گرفت و البته در نهایت دولت سعودی مجبور به اعلام آن در قالب سیاست "کوچک سازی خبری" گردید. این یعنی آنکه دولت سعودی و رسانه های این کشور به این جمع بندی رسیده اند که در مقابل حوادث و اخباری این چنین بزرگ نمی توانند سیاست عدم پخش و کتمان را پیش بگیرند. بر همین اساس طی ساعات آینده می توان به انتظار بیرون آمدن کوه یخ حملات امروز از دریای نفتی آرامکو بود.
  • مقامات و رسانه های سعودی ضمن تلاش برای کوچک سازی حملات امروز کوشیدند تا پای دولت ها و نهادهای بین المللی را در این مساله باز کنند و لذا اعلام کردند اقداماتی از این دست "امنیت اقتصاد جهانی" و "بازار نفت بین المللی " را به خطر می اندازد. بدیهی است مخاطب اصلی این پیام بیش از هرکس شخص ترامپ است چه آنکه عمده امید ترامپ در دنیای تخیلی موسوم به "بازار نفت بدون ایران" سعودی و تا حدی امارات است.
  • در حالی که با اقدام موفق امروز یمنی ها در "الشیبه" این اماراتی ها هستند که بیش از سعودی ها تنشان به لرزه افتاده اما سعودی ها نیز از عملیات امروز انصارالله این پیام را دریافتند که عزم ایشان در خشکاندن شیر گاو شیردهی به نام سعودی بسیار جزم است. هنوز پهپادها و موشک های بسیاری در انبار مهمات انصارالله جهت تکمیل بانک اهداف اعلامی 300 گانه در صف انتظار پرواز و شلیک هستند.

پربیننده ترین خبرها