تکنولوژی آمریکایی اسیر، "آهن پاره های" یمنی

تکنولوژی آمریکایی اسیر،
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 13:27

به نظر می رسد مقامات سعودی و اماراتی و ارتش های سایبری شان این بار زبان خود را قورت داده اند؛ آنها همیشه موشکها و پهپادهای ساخت یمن را به باد استهزا می گرفته و آنها را "آهن پاره" می خواندند. اما حال که این به اصطلاح آهن پاره ها موازنه قوا و بازدارندگی را بین ملت یمن و متجاوزان از جمله عربستان و امارات، به هم ریخته اند، ساکت شده اند.

العالم - کشکول

پهپادهای یمنی که سراسر عربستان از شرق تا غرب این کشور را درنوردیده و به اهدافی به مسافت بیش از 1000 کیلومتر دورتر دسترسی پیدا کرده اند و بدون اینکه توسط رادارها و سامانه های دفاعی ساخت آمریکا شناسایی شوند اکنون حتی برای کارشناسان نظامی هم تبدیل به معمایی شده اند.

کارشناسان معتقدند پهپادها انواع مختلفی دارند؛ برخی از آنها برای فاصله های نزدیک استفاده می شوند؛ این نوع پهپادها در ارتفاع پایین و برد نزدیک پرواز می کنند اما در مأموریت های نظامی تهاجمی استفاده نمی شوند. برخی پهپادهای دیگر هم هستند که در عملیات های نظامی مورد استفاده قرار می گیرند؛ این پهپادها به چند دلیل باید باند فرودگاه و ایستگاه کنترل از راه دور داشته باشند از جمله وزن سنگین که ممکن است گاهی برحسب محموله ای که حمل می کنند به 100 کیلوگرم و حتی بیشتر برسد. این در حالی است که پهپادهای یمنی مسافت های دوری را در ارتفاع پایین پرواز می کنند.

از جمله اسرار پهپادهای یمنی می توان به این مورد اشاره کرد که این پهپادها مقدار زیادی مواد منفجره را در مسافت طولانی با خود حمل می کنند بدون اینکه از کنترل خارج شوند. این در حالی است که کارشناسان نظامی معتقدند که این نوع هواپیماها نمی توانند این حجم از مواد منفجره را در مسافت طولانی با خود حمل کنند و از کنترل خارج نشوند.

با اینکه رسیدن این به اصطلاح "آهن پاره های" یمنی به فرودگاه های عربستان و از کار انداختن آنها و منهدم کردن خطوط لوله نفت و پالایشگاه های این کشور و تعقیب مزدوران متجاوز در داخل یمن نظیر آنچه در پایگاه نظامی استراتژیک العند رخ داد، دستاورد بزرگی است اما از آن بزرگ تر مختل کردن سامانه های تکنولوژیک آمریکا و غرب است.

پربیننده ترین خبرها