توئیت ظریف خطاب به اتحادیه اروپا در باره حفظ برجام و آزادی دریانوردی

توئیت ظریف خطاب به اتحادیه اروپا در باره حفظ برجام و آزادی دریانوردی
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 19:46

وزیر امور خارجه پس از سفر به فنلاند در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "دیدارهای پربار با رئیس کنونی اتحادیه اروپایی، رئیس‌ جمهوری فنلاند، وزیر امور خارجه و وزیر تجارت درباره آنچه که اتحادیه اروپایی لازم است برای حفظ برجام و حفظ منافع خود در آزادی دریانوردی انجام دهد، گفت وگو کردیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ظریف در این توییت افزود: «دیدارهای پربار با رئیس کنونی اتحادیه اروپایی، رئیس‌جمهور فنلاند، وزیر امور خارجه و وزیر تجارت. درباره آنچه که اتحادیه اروپایی لازم است برای حفظ برجام و حفظ منافع خود در آزادی دریانوردی انجام دهد، گفت وگو کردیم.»

وی تاکید کرد: «همچنین با «دفتر ابتکار مدیریت بحران» درباره مجمع گفت و گوهای منطقه‌ای و پیمان عدم تجاوز، تبادل نظر کردیم. سوئد، مقصد بعدی سفر است.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که شب گذشته در صدر هیاتی سیاسی به فنلاند سفر کرده است، امروز دوشنبه با سائولی نینتسو، رئیس جمهور پکا هاویستو همتای فنلاندی خود دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

ظریف و همتای هلندی وی درباره نفتکش گریس ۱ و بررسی آخرین تحولات برجام بویژه ضرورت تسریع در راه اندازی وعملیاتی شدن کامل اینستکس، درباره امنیت منطقه خلیج فارس و ایده‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای گفتگوهای منطقه ای تبادل نظر کردند.
ظریف در دیدار با وزیر خارجه فنلاند خود «ضرورت تحول شناختی در منطقه» را متذکر شد و با بیان اینکه ایران دارای بیشترین مرز در خلیج فارس است، بر آمادگی و ظرفیت بالای کشورمان برای تامین امنیت این منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه فنلاند هم در این دیدار اظهار داشت: علی رغم فشارهای آمریکا بر شرکت‌های اروپایی، فنلاند و اتحادیه اروپایی از ایجاد سازوکار مالی اینستکس حمایت می کنند.

طرفین پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه امروز همچنین در دیدار با ویله اسکیلاری وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند با بیان این که ‌در چارچوب برجام نیز تجار و فعالان اقتصادی انتظار و توقع بیشتری از اروپا داشته و دارند، گفت: «اقدامات یکجانبه آمریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و دیگر شرکای اروپا را نیز هدف گرفته است.»
وی «افزایش تجارت دوجانبه» و «استفاده از تعاملات چندجانبه در قالب ابتکاراتی مثل اینستکس» را از راهکارهای مقابله با اقدامات یکجانبه و کاهش تاثیرات جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، عنوان کرد.

پربیننده ترین خبرها