آمریکا فیتیله اختلاف با چین را بر سر تایوان بالاکشید/ واشنگتن رسما اعلام کرد 66 جنگنده اف 16 به تایوان تحویل می دهد

آمریکا فیتیله اختلاف با چین را بر سر تایوان بالاکشید/ واشنگتن رسما اعلام کرد 66 جنگنده اف 16 به تایوان تحویل می دهد
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 10:45

آمریکا به رغم تهدیدهای چین در خصوص خودداری از فروش سلاح به تایوان، اعلام کرده که 66 جنگنده اف 16 به تایوان تحویل خواهد داد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، دولت آمریكا روز سه‌شنبه رسماً به تصمیم خود مبنی بر فروش 66 فروند جنگنده F-16 و تجهیزات مرتبط به ارزش 8 میلیارد دلار به تایوان را اعلام کرد.

اقدام آمریکا درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین سه روز پیش از تصمیم واشنگتن (شنبه 26 مرداد ماه 1398) در خصوص فروش جنگنده‌های آمریکایی به تایوان هشدار داده و اعلام کرده بود که در صورت خودداری آمریکا از فروش تسلیحات به تایوان، چین اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد.

نماینده وزارت امور خارجه آمریكا در این خصوص گفت: "امروز ، دولت به طور رسمی به کنگره، دستوری مبنی بر تحویل 66 جنگنده F-16C / D Block 70 و همچنین قطعات یدکی و تجهیزات مرتبط با ارزش 8 میلیارد دلار به تایوان تحت برنامه کمک های نظامی خارجی که توسط وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد شده، اعلام کرده است."

در اعلامیه مربوطه وزارت دفاع آمریكا در این خصوص آمده است: این سازمان وظیفه تأمین تجهیزات نظامی و سلاح در خارج از کشور را تحت قراردادهای بین دولتی ، ارتقاء روابط بین نیروهای مسلح آمریكا با سایر كشورها و ارائه كمكهای مالی و فنی به شرکای خارجی واشنگتن در زمینه دفاعی انجام می دهد.

منابع آگاه روز پنجشنبه گزارش داده‌ بودند که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت غیررسمی برای فروش عمده سلاح به تایوان، از جمله ده‌ها جنگنده اف-۱۶ چراغ سبز نشان داده‌ است.

براساس گزارش خبرگزاری «شینهوا»، «هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در خصوص فروش 8 میلیارد دلاری جنگنده‌های «اف-16» به تایوان گفته بود که طرف آمریکایی به طور جدی اصل "یک چین" (چین واحد) و سه بیانیه مشترک میان چین و آمریکا را نقض و در امور داخلی پکن دخالت کرده و حاکمیت و منافع امنیتی کشور را زیر پا گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها